Supermarkten roepen op om opnieuw alleen te gaan winkelen

Belga / B. Fahy

Delhaize, Carrefour, Albert Heijn en Colruyt Group roepen hun klanten op alleen te komen winkelen. “Het gaat niet om een verplichting, maar om een warme oproep”, klinkt het bij Colruyt. De ketens willen zo nog een stapje verder gaan dan de geldende maatregelen. Unizo beweert dat dit geen invloed zal hebben op de coronacijfers.

“Met deze warme oproep naar onze klanten gaan we een stapje verder dan de huidige maatregelen” zegt Marc Hofman, COO Retail bij Colruyt. “Voor ons sluit deze beslissing aan bij de regels die nu al gelden in onze winkels en waarop iedereen – klanten en medewerkers – weer strikter moet toezien. We willen er op deze manier samen met onze klanten voor zorgen dat we de verspreiding van het virus verder helpen tegengaan. Daarnaast willen we zo ook de druk op onze medewerkers verminderen.”

Een kar als social distancing

Colruyt Group benadrukt nogmaals dat klanten verplicht worden een kar te nemen in de winkels. “Op die manier kan op natuurlijke wijze de anderhalve meter afstand gehouden worden. In kleinere winkels wordt het gebruik van trolleys wel toegelaten. Het aantal karren en trolleys wordt trouwens nog steeds beperkt zodat het principe van 1 klant per 10 vierkante meter gerespecteerd kan worden”, klinkt het.

Spreiden van de winkelmomenten

Supermarkten Delhaize en Carrefour sluiten zich bij de oproep aan. Delhaize vraagt klanten ook om boodschappen zo veel mogelijk te spreiden. “Als het mogelijk is, kom dat niet allemaal ’s morgens of ’s avonds winkelen, maar kies momenten waarop het bijvoorbeeld wat rustiger is”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Op die manier kunnen we de grote drukte vermijden en de druk op het personeel verkleinen.”

Het opnieuw invoeren van kleinere winkelbubbels zal niet leiden tot meer veiligheid voor het winkelpersoneel, maar kan wel het einde betekenen voor heel veel winkels die nog altijd ver onder hun normale omzetcijfer draaien. Dat zegt ondernemersorganisatie Unizo in een reactie op de vraag van de winkels.