NMBS verhoogt treinaanbod met 5 procent in nieuwe vervoersplan 2020-2023

NMBS verhoogt treinaanbod met 5 procent in nieuwe vervoersplan 2020-2023

De NMBS wil het treinaanbod in het nieuwe vervoersplan 2020-2023, dat ingaat in december volgend jaar, met 5 procent verhogen. Dat heeft de raad van bestuur van de vervoersmaatschappij beslist. De NMBS stuurt het ontwerp van bestuursplan nu door naar de federale overheidsdienst Mobiliteit. Bij zusterbedrijf Infrabel worden de nodige extra rijpaden besteld. De verhoging met 5 procent moet “de forse groei van het aantal reizigers van de afgelopen jaren opvangen en het groeiritme bestendigen”. De uitbreiding gebeurt in functie van de wensen van de reizigers, rekening houdend met de beschikbaarheid en capaciteit van infrastructuur, materieel en personeel, klinkt het.

NMBS wil het aanbod gefaseerd (telkens in december 2020, 2021 en 2022) verhogen, onder meer in functie van de beschikbaarheid van bijkomende infrastructuur.

De komende periode zal bijvoorbeeld het derde en vierde spoor tussen Brussel en Denderleeuw volledig operationeel zijn (voorjaar 2020) – eind vorig jaar was er al de grote inhuldiging, maar waren nog werken nodig op Brussels grondgebied. Eind volgend jaar wil NMBS ook de nieuwe stopplaats in Anderlecht openen. Die ligt aan het scholencomplex COOVI-CERIA, vlakbij de Brusselse ring. Bovendien is in 2022 het zogenaamde multimodale station Fleurus voorzien. Dat station, dat in 2017 al aangekondigd was, zal de toegangspoort over het spoor voor de luchthaven van Charleroi zijn.

Die extra infrastructuur moet bijkomende treinen mogelijk maken. “Het gaat daarbij om betere of nieuwe IC-verbindingen tussen de steden, de verdere uitbreiding van het voorstedelijke aanbod en een beter aanbod rond een aantal middelgrote steden”, klinkt het in een persbericht. Rond een aantal steden wordt ook het aantal vroege en late treinen verhoogd.

De beslissing van de raad van bestuur over het ontwerp van vervoersplan moet het verdere proces nog doorlopen, legt woordvoerder Dimitri Temmerman uit. Het plan gaat naar de FOD Mobiliteit en de NMBS zal bij spoornetbeheerder Infrabel de rijpaden bestellen, begin april 2020. Tot dan kan het spoorbedrijf geen verdere details geven over het grotere treinaanbod. In april moet er dan meer duidelijkheid zijn.

Voorafgaand aan de beslissing van de raad van bestuur was er al een hele consultatieronde. Daarbij hoorde de NMBS niet alleen het Raadgevend Comité van de Treinreizigers (RGCT), maar ook de gewesten, lokale overheden en de andere vervoersbedrijven zoals De Lijn.

In de voorgaande periode december 2017 – 2020 was er sprake van een uitbreiding van het aanbod met meer dan 5 procent.

bron: Belga