MOVIES. Waarom de hoop van een hele planeet op ‘The Rise of Skywalker' rust

May the force be with you, want ‘Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker' verschijnt vandaag in de zalen. De film hoopt de nieuwe trilogie van de ruimtesaga een waardig slot te geven, maar zal dan wel de fouten van zijn twee voorgangers moeten herstellen.
door
quentin.soenens
Leestijd 2 min.

De grote dag is aangebroken! De derde trilogie van ‘Star Wars', koningin der Hollywoodsaga's en hoeksteen van de westerse popcultuur, bereikt haar eindpunt. Het minste wat je kan zeggen, is dat de fans er reikhalzend naar uitkijken. In 2015 stelde de zevende episode, ‘The Force Awakens', het publiek drie verse helden voor die de fakkel moesten overnemen van Luke, Leia en Han Solo. De nieuwe acteurs straalden charisma in overvloed uit en het was op zich een belevenis om eindelijk weer een lap gele tekst over een sterrenhemel te zien scrollen.

Maar de film werd al snel ontmaskerd voor wat hij in werkelijkheid was: een dun doorslagje van de plot van de allereerste ‘Star Wars' uit 1977. Twee jaar geleden probeerde de achtste episode, ‘The Last Jedi', vervolgens om de serie in een nieuwe richting te sturen en de gekende codes te doorbreken. Dat schoot dan weer in het verkeerde keelgat bij al de geeks van ons melkwegstelsel. De inzet van dit negende hoofdstuk is dan ook om de lichtsabel naar een gulden middenweg te richten: respect voor het ‘Star Wars'-dogma gekoppeld aan visuele inventiviteit. En onderweg de hele trilogie afronden…

'Star Wars'-mania

Hoe komt het dat Rey (Daisy Williams) zo snel de Force onder de knie krijgt? Heeft Kylo (Adam Driver) echt zijn hart en ziel verloren aan de Dark Side? Laat Jar Jar Binks weer van zich horen? Oké, die laatste vraag kan iedereen gestolen worden. Maar laten we eerlijk zijn, van echte opwinding is sowieso minder sprake sinds Disney in 2012 de rechten op de serie gekocht heeft van George Lucas. Over de kwaliteit van de films kunnen we discussiëren, maar niet over de zware overdosis marketing. De Disney-bonzen zagen het succes van de Marvel-strategie met haar eindeloos reeks verbonden films en besloten die aanpak ook op ‘Star Wars' toe te passen. Dus rolden er de voorbije jaren verschillende afgeleide films van de band, zoals de uitstekende ‘Rogue One' en de miskleun ‘Solo'. Vijf films op vijf jaar tijd, je zou voor minder onverschillig worden.

En dat is niet alles. In november lanceerde de studio zijn streamingplatform Disney+ met de ‘Star Wars'-serie ‘The Mandalorian' als speerpunt. De fabriek van Mickey Mouse blijft dus inzetten op ‘Star Wars' om zijn wereldwijde dominantie te versterken. Hoeft het nog te verbazen dat er intussen al een vierde trilogie in de steigers staat? En dat er daarnaast een serie komt rond het personage van Obi-Wan Kenobi (meteen ook de grote terugkeer van Ewan McGregor)? Disney voelt dat ze de Force aan hun zijde hebben.

Stanislas Ide