Pro League lanceert tender mediarechten

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Pro League lanceert vandaag de tenderprocedure voor de mediarechten van maar liefst vijf competities voor de komende vier tot vijf seizoenen, zo maakte de Pro League vanavond bekend. De tenderprocedure loopt tot half januari en de documenten kunnen tot 10 december opgevraagd worden. Daarin zitten naast de mediarechten uit 1A, voor het eerst ook die van 1B, de Supercup, de Beker van België en het vrouwenvoetbal. "Vandaag stellen we binnen één tender alle competities uit de Pro League voor aan de kandidaat-rechtenhouders. De integratie van de verschillende competities vormt een echte hefboom voor hun verdere groei", vertelde Pro League-CEO Pierre François.

"Rechtenhouders zullen zich nog meer kunnen onderscheiden en een echt verhaal creëren rond de competities. Met de integratie van de Women's Super League maken we bovendien ook een duidelijk statement. De Pro League engageert zich met concrete maatregelen om het vrouwenvoetbal te versterken. Dat de Women's Super League vanaf volgend seizoen wekelijks live te volgen zal zijn, biedt enorme mogelijkheden voor de uitbouw van onze vrouwenteams."

Een andere nieuwigheid is dat de pakketten voor het eerst volledig platformneutraal aangeboden worden. Ook een afzonderlijk digitaal aanbod behoort tot de mogelijkheden vanaf juli 2020. "De optie voor platformneutraliteit geeft de nieuwe rechtenhouders, in samenwerking met de Pro League, de mogelijkheid om via een innovatief aanbod beter in te spelen op de wensen van de fans, jong en oud", verduidelijkt Leander Monbalie, Headof Legal & Media Rights bij de Pro League. "Kandidaat-rechtenhouders zullen kunnen opteren voor een traditioneel tv-aanbod, maar ook voor een zogenaamde afzonderlijke 'Over-The-Top'-formule, vergelijkbaar met een Netflix-abonnement, dat je kan bekijken via je smart-tv of app. We zijn ervan overtuigd dat we een enorme stap voorwaarts kunnen zetten. Onze fans moeten de komende seizoenen dichter dan ooit bij hun favoriete team kunnen staan en het voetbal beleven als nooit tevoren. Deze tender is een katalysator voor de voetbalbeleving van morgen."

Omtrent de verdeelsleutel van de tv-rechten is er echter nog geen akkoord. Enkele topclubs spelen met het idee om hun rechten zelf te vermarkten, om daar op die manier meer munt uit te slaan. De kleinere clubs willen dat absoluut vermijden. Het huidige tv-contract, dat jaarlijks zo'n 80 miljoen opbrengt voor de clubs, loopt af op het einde van dit seizoen. Maar om de tv-rechten collectief te verkopen, is unanimiteit nodig en die is er op basis van de huidige verdeelsleutel niet. Met de uitkomst van de tender hoopt de Pro League een akkoord te bereiken tussen de clubs.

bron: Belga