NMBS vraagt vrijspraak op proces Buizingen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Op het proces over de treinramp in Buizingen die op 15 februari 2010 het leven kostte aan negentien mensen, heeft de NMBS vandaag de vrijspraak gevraagd. Het parket-generaal had het bedrijf verweten dat de locomotief van de P-trein die betrokken was bij het ongeval enkel uitgerust was met het oudste veiligheidssysteem en niet meer mocht rijden, en te weinig aandacht had besteed aan de veiligheid van het spoorverkeer. In zijn pleidooi weerlegde de advocaat van het spoorbedrijf die beschuldigingen. Volgens het Openbaar Ministerie was de bewuste P-trein door een rood sein gereden, maar in een eerste deel van zijn pleidooi had mr Gerard Kuyper, de advocaat van de NMBS, al voorgehouden dat dat niet bewezen was en dat het perfect mogelijk was dat het sein niet op rood stond, zoals de bestuurder van de P-trein ook volhoudt.

Daarnaast verwijt het Openbaar Ministerie aan de NMBS dat de locomotief van die P-trein enkel uitgerust was met het gong/fluit-systeem, het oudst mogelijke veiligheidssysteem, en niet met het modernere Memor-systeem.

"Maar de aanwezigheid van dat Memor-systeem zou niets veranderd hebben", pleitte mr Kuyper. "Dat herinnert de bestuurder eraan dat hij voorbij een dubbel oranje sein is gereden en dat het volgende sein rood is. Maar vanuit het station van Halle zag de bestuurder het bewuste sein dat op rood zou gestaan hebben."

Het klopt ook niet dat locomotieven die enkel uitgerust waren met het gong/fluit-systeem op het moment van het ongeval wettelijk niet meer mochten rondrijden, vervolgde de advocaat. Net zo min klopt het dat de NMBS geen aandacht zou schenken aan veiligheid en daarover niet zou overleggen met Infrabel.

Dat de P-trein niet uitgerust was met het TBL1+-remsysteem, is ook iets dat moeilijk aan de NMBS kan verweten worden, ging de advocaat verder: "Dat systeem was amper drie maanden voordien gehomologeerd, de installatie in de treinen was pas begonnen."

Bron: Belga