Onderwijs moet leerlingen trots maken op Vlaanderen, vindt Francken

Onderwijs moet leerlingen trots maken op Vlaanderen

N-VA-Kamerlid Theo Francken pleit voor meer aandacht voor de Vlaamse taal, cultuur en geschiedenis in het onderwijs. Dat zegt hij in een 11 juliboodschap op de rechtse website Doorbraak. Leerlingen moeten opnieuw trots worden op Vlaanderen, vindt hij. In zijn 11 juliboodschap focust Theo Francken dit jaar op onderwijs. Het N-VA-Kamerlid, zelf pedagoog van opleiding, is hard voor het huidige pedagogische project. Voor het katholieke onderwijsnet moet het ontgelden. “Ik trap een open deur in als ik zeg dat het onderwijs momenteel te weinig wakker ligt van de missie om de Vlaamse identiteit te beschermen en versterken. Het tegendeel kan soms gezegd worden.”

Het N-VA-Kamerlid verwijst onder meer naar de katholieke dialoogschool en het gebrek aan een algemeen verbod op hoofddoeken. “Voor ons dient een Vlaamse school een beschermende omgeving te zijn, waar men de leerlingen kind laat zijn zonder de onderlinge verschillen naar geloof of afkomst te benadrukken. Een verbod op religieuze kentekenen is wat ons betreft essentieel om dat doel te bereiken. Juridisch moet nu alles uit de kast gehaald worden om dit in heel Vlaanderen te realiseren.” De experimenten om kinderen met een andere thuistaal die taal ook op school te laten spreken, noemt Francken “even naïef en nefast”. “In klassen en op speelplaatsen in Vlaanderen hoort slechts één taal gehanteerd te worden: het Nederlands. Op die vlakken kan, mag en moet het voor ons strenger, in het belang van de nieuwkomers zelf.”

De voormalige staatssecretaris voor Asiel en Migratie ziet heil in een nieuw pedagogisch project, waarin de Vlaamse identiteit meer centraal staat. “Waar we nood aan hebben is een Vlaams onderwijs dat ongecompliceerd en op een positieve maar genuanceerde manier de leerlingen inwijdt in onze taal, cultuur én geschiedenis.” Concreet is er volgens Francken nood aan nieuwe geschiedenislessen met focus op Vlaanderen, “zonder een oog dicht te knijpen voor de donkere pagina’s van de eigen geschiedenis”. Daarnaast mag er wat hem betreft ook meer aandacht komen voor Vlaamse kunstenaars en wetenschappers.

“Door onze kinderen kennis te laten maken met de lichtende voorbeelden uit de kunsten, de wetenschap en de geschiedenis uit onze eigen Vlaamse gemeenschap, kunnen we leerlingen op een werkelijke positieve manier trots maken op Vlaanderen, of ze nu nieuwkomer zijn of autochtoon, en tegelijk doen dromen van meer. Daar begint alles mee”, aldus Francken. “Het ontwijken en onderbelichten van een Vlaamse identiteit op school brengt geen sikkepit bij tot het oplossen van het samenlevingsprobleem.”

Francken wil die lijnen graag in Vlaamse decreten omgezet zien, zegt hij, “zodat ze over alle onderwijsnetten ingang kunnen vinden”. Een open sollicitatie naar de post van Vlaams minister van Onderwijs in de volgende regering is het echter niet, benadrukt hij aan Belga. “Dat heeft er niets mee te maken.”

bron: Belga