TALIS-rapport – “Rapport bevestigt de onvrede die bij onderwijsmensen leeft”

Als we het Talis-rapoort van de Oeso, dat woensdag is gepubliceerd, door een roze bril bekijken zoals vele onderwijsbeleidsmakers doen, dan kunnen we concluderen dat 8 op de 10 leerkrachten van de bevraagde populatie tevreden voor de klas staan. Dat zegt Koen Van Kerkhoven van de christelijke vakbond COC. Maar het rapport toont ook een aantal schaduwzijden van ons onderwijssysteem, aldus de vakbondsman. Vlaamse leraren zijn zeer intrinsiek gemotiveerd en zien hun job als een engagement tov de samenleving. Dat moeten we koesteren. “Op het gevaar af weer versleten te worden voor negatieveling”, wil COC er toch op attenderen dat 1 op 5 van de leerkrachten dus niet tevreden voor de klas staat. Dat zijn er 20 op een team van 100 leerkrachten in een middelgrote secundaire school. En dat is dan volgens de vakbond “meteen ook de reden waarom de onderwijsstaking van 20 maart 2019 zo’n succes was: het veld wilde daarmee een sterk signaal sturen naar de onderwijsbeleidsmakers dat het water velen aan de lippen staat. Leraren voelen zich vandaag de dag echt niet meer gewaardeerd, ze komen niet meer toe aan hun kerntaak, het lesgeven, en ze verliezen te veel tijd met andere zaken. En dat wordt met dit rapport nogmaals bevestigd.”
Voor COC zijn de bevindingen wat betreft storend gedrag door leerlingen geen verrassing. We krijgen al enkele jaren van onze leden signalen over verbale en zelfs fysieke belaging en een eigen bevraging bij onze leden vorig jaar bevestigde dat ook. Leraren hebben daarbij ook vaak het gevoel er alleen voor te staan en te weinig ondersteuning te krijgen bij het omgaan met die moeilijke leerlingen.
“Voor de volgende Vlaamse regering heeft COC deze boodschap: investeer extra in onderwijs”, stelt COC dinsdagavond in een persmededeling. “Als we van leraren verwachten dat ze de uitdagingen van een diverse samenleving aangaan, dan moet dat binnen een werkbare context met voldoende ruimte voor professionalisering, met minder grote klassen, met een positief personeelsbeleid en met een focus op de kerntaken. De weg die het M-decreet bijvoorbeeld heeft afgelegd was niet de goede weg. Dat komt ook in dit rapport aan de oppervlakte, meent de christelijke onderwijsvakbond. Het gevolg is dat de helft van de leraren vandaag in een klas staat met tenminste 10 pct zorgleerlingen. In de andere OESO-landen die deelnemen aan het TALIS-rapport, is dat maar 1 op de 4 leerkrachten.

bron: Belga