Overheid werkt aan één noodnummer met keuzemenu

door
Belga
Leestijd 1 min.

Omdat veel mensen niet weten welk noodnummer te bellen, wil de overheid nog maar één nummer promoten: 112, maar met een keuzemenu. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg vrijdag. Mensen bellen vaak met de gekste vragen naar de noodnummers. Meer dan zes miljoen oproepen krijgen de noodcentrales elk jaar te verwerken. Dertig procent is een 'spooktelefoontje', per ongeluk opgebeld, fout nummer gebeld of een flauwe grappenmaker. Velen bellen de brandweer terwijl ze de politie nodig hadden, of omgekeerd.

De federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken wil daarom de kennis bijspijkeren en legt een lijst aan met zaken waarvoor je al dan niet bij een bepaalde hulpdienst terechtkunt, en voor welke problemen je eerder bij een slotenmaker of dakwerker moet zijn.

Vanaf volgend jaar wordt bovendien 1722, dat nu alleen bij noodweer wordt geactiveerd, een permanent nummer voor alle niet-dringende oproepen. Er komt ook één elektronisch meldpunt om bijvoorbeeld de brandweer te vragen om een wespennest te verwijderen.

Om tijdverlies bij ongevallen, branden of zware gewelddelicten te vermijden, zal er één algemeen nummer gepromoot worden: 112, het Europese noodnummer. "Via een bandopname krijg je dan een keuzemenu voorgeschoteld: 1 voor de brandweer of de ambulance, 2 voor dringende politiehulp", zegt Ophélie Boffa van Binnenlandse Zaken. Vóór die omschakeling overal in ons land kan gebeuren, moet er wel nog een aantal technische problemen opgelost worden.

bron: Belga