Brussels Airport dringt nogmaals aan op stabiel wettelijk kader

door
Belga
Leestijd 1 min.

Naar aanleiding van de milieueffectenstudie over de geluidsoverlast rond Brussels Airport, pleit de luchthavenuitbater nog maar eens voor "een wettelijk, stabiel en coherent kader voor een duurzame ontwikkeling" voor de activeiten. Zo'n kader moet ook de vliegroutes, de geluidshinder en de groeimogelijkheden van de luchthaven omvatten, "in overleg met de betrokken gemeenten". Luchthaventopman Arnaud Feist had in de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei het "stabiel juridisch kader" al opnieuw op tafel gelegd. Hij pleitte er ook voor om het debat snel na die verkiezingen aan te gaan. "Een akkoord wordt best in de eerste twaalf maanden van de nieuwe regeringen bereikt, anders wordt het moeilijk", zei Feist een maand geleden.

In de studie roepen experts van het Franse studiebureau Envisa op om de luchthavenbeheerder aan te duiden als "de belangrijkste operationele autoriteit voor alle aspecten van vliegtuiglawaai". Ook moet het dagelijks beheer van de luchthaven los komen te staan van politieke inmenging. Ze pleiten er ook voor de nachtactiviteiten op Brussels Airport af te bouwen of op termijn volledig stop te zetten.

De experts roepen de verschillende overheden ook op om samen te werken aan een nationale geluidswet en een federaal adviesorgaan.

bron: Belga