Smartphone gebruiken tijdens boodschappen doen verdubbelt uitgaven

Smartphone gebruiken tijdens boodschappen doen verdubbelt uitgaven
Foto Unsplash

Gebruik jij je tijd in de supermarkt weleens om je sociale media te checken of om een berichtje naar je lief te sturen? Daar stop je best zo snel mogelijk mee. Mensen die tijdens het boodschappen doen hun smartphone gebruiken, geven volgens nieuw onderzoek namelijk dubbel zoveel geld uit als zij die dat niet doen.

Je smartphone en je winkelgedrag lijken twee op zichzelf staande dingen, maar dat is helemaal niet het geval. Volgens een nieuwe studie van de University of Bath beïnvloedt je smartphonegebruik je rekening in hoge mate.

58% duurdere rekening

Het lijkt verleidelijk. Boodschappen doen vergt niet veel aandacht, dus waarom zou je niet mulitasken en ondertussen je berichtjes checken? Wel, omdat dat geen goed doet aan je portemonnee. Elke seconde die je op je telefoon spendeert, voegt 25 tot 45 eurocent toe aan je rekening. En al die centjes beginnen al snel op te tellen. In het eerste deel van de studie ontdekten de wetenschappers dat klanten die tijdens het boodschappen doen hun gsm gebruikten, 45% meer geld besteedden. In het tweede deel van het onderzoek liep dat percentage op tot 58%.

Automatische piloot

De reden voor die extra uitgave moet niet gezocht worden in de smartphones zelf, maar in ons verminderd aandachtsvermogen. Wanneer je naar de supermarkt gaat, werk je normaal gezien je (al dan niet fysieke) boodschappenlijstje af op automatische piloot. Daardoor grijp je steeds naar dezelfde producten en vermijd je dat je duizend-en-een dingen koopt die je niet nodig hebt. Gebruik je je smartphone in de winkel, dan wordt je automatische piloot onderbroken en loop je plots langs allerlei producten die je niet kent. Daardoor is de verleiding groot om dingen die je eigenlijk niet nodig hebt in je winkelmandje te gooien.

Minder snel dingen vergeten

Gelukkig zijn er ook positieve kanten aan smartphonegebruik in de supermarkt. Je zal namelijk sneller herinnerd worden aan dingen die je nodig hebt, maar die niet op je lijstje stonden. Bovendien lieten de proefpersonen zich in de wachtrij voor de kassa ook veel minder snel verleiden tot impulsaankopen – je weet wel, die verleidelijke chocoladereep of veel te dure nootjes. Maar al bij al is het wellicht toch slimmer om je smartphone er in de toekomst niet meer bij te nemen tijdens het boodschappen doen.