MOVIES. Cannes 2019: onze eigenzinnige prijzen

MOVIES. Cannes 2019: onze eigenzinnige laureaten
Foto Focus Features

Na twaalf dagen zit het 72ste filmcircus van Cannes er weer op. De Gouden Palm ging naar de (uitstekende) Zuid-Koreaanse tragikomedie ‘Parasite’, maar om een beter beeld te geven van de voorbije twee weken reiken we liever onze eigen prijzen uit.

Mafste samoerai: Tilda Swinton

Tilda Swinton houdt wel van een eigenaardig personage. In Jim Jarmusch’ zombiekomedie ‘The Dead Don’t Die’ speelt ze een begrafenisondernemer met een Schots accent en een bizarre manier van lopen. En ze gaat de wandelende doden bijzonder efficiënt te lijf met een katana. Je weet wel: een samoeraizwaard.

Zotste schietpartij: ‘Bacurau’



In de curieuze Braziliaanse western ‘Bacurau’ besluipen twee slechteriken een oude man die naakt rondloopt bij zijn afgelegen huis. Wanneer ze de voordeur bestormen, staat de bejaarde echter klaar. Het geweer dat hij vasthoudt, is stokoud, maar krachtig genoeg om het hoofd van een schurk eraf te blazen. Ouch!

Braafste hond: ‘Once Upon a Time in Hollywood’

Je kunt veel zeggen over de gewelddadige ontknoping van Tarantino’s nieuwste, maar je kunt onmogelijk ontkennen dat Brad Pitts hond met de scène gaat lopen. Vraag dat maar aan de schurk die de muil van de pitbull rond zijn kruis voelt klemmen. Het charismatische dier kreeg dan ook terecht de Palm Dog Award, de jaarlijkste onderscheiding voor best acterende viervoeter.

Grootste blootbad: ‘Beanpole’

In de Russische film ‘Beanpole’ houdt het hoog opgeschoten hoofdpersonage (vandaar de titel) op een bepaald moment een uitgebreid gesprek met haar beste vriendin in een badhuis. Zoals het die locatie betaamt, heeft niemand er kleren aan. “Ik was een beetje nerveus tijdens die draaidag”, gaf de 27-jarige regisseur Kantemir Balagov toe. Toen ik hem vroeg hoeveel keer hij die scène gefilmd heeft, zei hij: “13 keer”.

Meeste kostuumwissels: ‘Rocketman’

Elton John had tijdens de eerste helft van zijn carrière de reputatie dat hij de waanzinnig-ste kleding droeg bij zijn optredens en dat hij ook geregeld van kostuum wisselde. In zijn biografie ‘Rocketman’ is het niet anders. Mijn favoriet: de knaloranje duivelsoutfit.

Beste billenwerk: ‘Mektoub, My Love – Intermezzo’

Dat de Franse regisseur Abdellatif Kechiche wild is van trillende billen weten we al sinds het eerste deel van zijn geplande ‘Mektoub, My Love’-trilogie. In deel twee speelt hij die troefkaart meer dan ooit uit, met name in een nachtclubscène die – hou je vast – 2 uur en 40 minuten duurt. Mijn eeuwige bewondering voor de onvermoeibaar twerkende actrices.

Handigste hoofdpersonage: ‘J’ai perdu mon corps’

Op twee weken tijd zie je een hoop opmerkelijke karakters de revue passeren op het witte doek. Maar de memorabelste figuur zat toch in ‘J’ai perdu mon corps’. De hoofdrol in die prachtige Franse animatiefilm wordt namelijk gespeeld door… een hand. Die ontsnapt uit een koelkast en gaat op zoek naar de rest van zijn lichaam. Het resultaat is zowaar diep ontroerend, hoe luguber het ook klinkt.

Grootste mysterie: ‘A Hidden Life’

Het is al moedig genoeg om als Oostenrijker te weigeren om mee te vechten in de Tweede Wereldoorlog omdat je niet achter Hitlers plannen staat. Het centrale personage in Terrence Malicks poëtische drama ‘A Hidden Life’ vertikt het echter om zijn koppige beslissing uit te leggen. Ook al hangt hem een doodstraf boven het hoofd. Het waar gebeurde verhaal van een raadselachtige man.

Gevaarlijkste spoiler: ‘Parasite’

Zowel Tarantino als Gouden Palm-winnaar Bong Joon-ho vroegen de pers expliciet om zo weinig mogelijk over hun films te verklappen. In het geval van Tarantino is dat flauw omdat hij in ‘Once Upon a Time in Hollywood’ een trucje opvoert dat hij al eerder heeft getoond, maar Bong Joon-ho heeft gelijk. Zijn sociale satire ‘Parasite’ schakelt halfweg naar een toon die je totaal niet verwacht, en het effect is verbluffend. Bravo.

Ruben Nollet / @rubennollet