Dit is het verschil tussen een dure en een goedkope sneaker

Dit is het verschil tussen een dure en een goedkope sneaker
Foto Zeeman

Sneakers zijn populair, zo veel is zeker. Ze komen tegenwoordig in alle vormen en maten, in alle kleuren en prijsklassen. Echte sneaker freaks tellen met plezier honderden euro’s neer voor een paar basketbalsloefkes. Maar waarom zijn sommige sneakers zo duur? Heeft dat echt te maken met de kwaliteit of is er een andere reden voor?

Het lijkt moeilijk om het enorme prijsverschil tussen verschillende paren sneakers te verklaren. Kwaliteit is een ding, maar dat kan niet de enige factor zijn die een rol speelt. Kledingketen Zeeman ontwierp daarom twee sneakers met twee heel verschillende prijskaartjes om te onderzoeken hoe het juist zit.

Design



De duurste van de twee is duidelijk de Hybrid Z – de prijs bedraagt maar liefst 200 euro. Volgens Zeeman is deze sneaker gemaakt volgens de methodes van de dure, exclusieve modemerken. De Hybrid Z is opvallend, de schoenen vormden het onderwerp van een heuse sociale mediacampagne en Zeeman sloeg voor de promotie ervan de handen in elkaar met influencers Yannick Somers, Cindy Van Dyck en Yentl Keuppens. In totaal zijn er slechts 500 stuks beschikbaar en die zullen alleen beschikbaar zijn online (via verloting) en in de tijdelijke pop-up store.

Dit is het verschil tussen een dure en een goedkope sneaker
Foto Zeeman

Eenvoud

Tegenover de Hybrid Z staat de Basic Z. Voor deze simpele schoenen betaal je 12,99 euro per paar. Die prijs wordt onder andere mogelijk gemaakt doordat er geen dure campagne werd gevoerd, maar er in plaats daarvan gekozen werd voor een doodnormale productfoto. De Basic Z werd in grote aantallen geproduceerd en bovendien verliep het vervoer over zee, zodat de transportkosten beperkt bleven. Wil je een paar bemachtigen, dan kan dat via de webshop of in de fysieke winkels.

Dit is het verschil tussen een dure en een goedkope sneaker
Foto Zeeman

Het verschil

Het verschil tussen beide sneakers zit hem dus in verschillende factoren. Transport, verpakking, marketing, design, verkoopstrategie en winstmarge spelen allemaal een rol. Dat betekent ook dat een dure, complexe sneaker niet per se van betere kwaliteit is dan een eenvoudiger paar. Natuurlijk spelen ook het materiaal en de duurzaamheid van een paar schoenen een rol in de prijs, maar dat is nog een andere kwestie. De winst die Zeeman met de Hybrid Z maakt, gaat alvast naar het goede doel dat de keten al 14 jaar steunt: Save Our Sisters in India.