Choreograaf Benjamin Millepied kiest Ballet Vlaanderen voor ‘Bach Studies'

Iemand warm maken voor een balletvoorstelling is geen sinecure. Maar wanneer de choreograaf niemand minder is dan Benjamin Millepied, de man achter thriller Black Swan en wederhelft van Nathalie Portman, dan wordt plots iedereen wakker. Beter nog, de Franse duizendpoot ging in zee met Ballet Vlaanderen voor zijn nieuwste productie Bach Studies.
door
Janne
Leestijd 3 min.

Waarom koos je voor een samenwerking met Ballet Vlaanderen?

«Ik heb enorm veel bewondering voor Ballet Vlaanderen. Indrukwekkend is vooral de artistieke leiding onder Sidi Larbi, die nieuwe initiatieven aandurft en baanbrekende werken uit het verleden nieuw leven inblaast. Hij is iemand die weet dat je het verleden moet begrijpen om de toekomst te creëren.»

Wat boeit je het meest aan deze samenwerking?

«Het belangrijkste vind ik het samenwerken met de dansers. Het is fijn om te zien hoe ze zich ontplooien, hoe ze proberen om hun visie op tijd en ruimte uit te puren en hoe ze zichzelf verlossen van vaste gewoontes en maniertjes. Wat ik vooral interessant vind, is wat ik hen kan bijbrengen, wat ze zullen meedragen en wat na mijn vertrek zal achterblijven in hun manier van dansen.»

Hoe zou je de choreografie van Bach Studies omschrijven?

«Deze choreografie verkent verschillende aspecten van de muziek van Bach: het religieuze, het mathematische, het emotionele, de tijdloze kwaliteit en de vrijheid.»

Je maakte in het verleden al enkele video's met choreografieën op Bach. Wat is je persoonlijke connectie met de componist?

«In mijn Bach Films legde ik het verband tussen muziek die 300 jaar geleden werd geschreven en de meest recente innovaties op het vlak van dans, geïnspireerd op verschillende gemeenschappen. Ik wilde tonen hoe alles harmonieus kan samenwerken. De muziek van Bach gaat verder dan culturen, het overstijgt de tijd en spreekt ons allemaal aan.»

Hoeveel artistieke vrijheid geef je aan je dansers?

«Ik geef de dansers alle vrijheid die ze nodig hebben om elke stap geïmproviseerd te laten lijken. Zolang ze connectie maken met de muziek en het werk puur en oprecht uitvoeren, kunnen ze zo extreem gaan als ze willen. Het vinden van vrijheid binnen de bestaande choreografie is het belangrijkste.»

Hoe kan dans een bijdrage leveren aan deze steeds snellere maatschappij?

«We waarderen onze tijd hier niet genoeg en besteden het te vaak aan zinloze bezigheden. Hoewel ik af en toe online ga, probeer ik in het moment te leven en te genieten van mijn tijd en interacties in de echte wereld. Telefoons en social media zijn de ziektes van vandaag. Dans, net als andere kunstvormen, kan ons leven zin geven. Dans als de fysieke en emotionele uitdrukking van het lichaam helpt ons om onszelf beter te begrijpen.»

Je werkt intussen ook nog als regisseur aan een nieuwe verfilming van de opera Carmen. Waarom koos je voor dat verhaal?

«Ik heb het verhaal aangepast aan de actualiteit, Carmen is een Mexicaanse die de Amerikaanse grens oversteekt. Het gaat over dingen die me nauw aan het hart liggen, het werd dus hoog tijd om Carmen opnieuw uit te vinden. Het is een romantische tragedie en de uitdaging is vooral om een verhaal te vertellen doorspekt van dans en muziek, zonder dat het oppervlakkig wordt. Meer kan ik er nog niet over vertellen, ik wil vooral die film maken nu.»

Arne Rombouts

Bach Studies loopt tot en met 26 mei in Antwerpen en van 2 juni tot en met 9 juni in Gent.

Wie is Benjamin Millepied?

Foto Filip Van Roe

Benjamin Millepied werd geboren in Bordeaux, maar groeide op in Senegal. Zijn vader was tienkamper en zijn moeder doceerde moderne en Afrikaanse dans. Na een dansopleiding aan de School of American Ballet in New York, schopte hij het tot eerste solist bij het New York City Ballet, waar hij in 2011 zijn podiumcarrière beëindigde. In die periode verzorgde hij ook de choreografie van de film Black Swan, met Nathalie Portman in de hoofdrol. Na een intermezzo van 2014 tot 2016 als directeur van het Paris Opera Ballet, keerde hij terug naar L.A. om zijn eigen L.A. Dance Project te leiden.