Als proef zelfrijdende bus De Lijn op Brussels Airport lukt wil Leuven ze snel inzetten

Als proef zelfrijdende bus De Lijn op Brussels Airport lukt wil Leuven ze snel inzetten

Als het pilootproject van De Lijn op Brussels Airport met het zelfrijdende elektrische busje lukt, wil Leuven dit volgens Mobiliteitsschepen David Dessers (Groen) mogelijk al vanaf 2022-2023 met een hoge frequentie inzetten tussen enkele randparkings en het stadscentrum. Leuven maakt samen met Antwerpen, Mechelen en Genk deel uit van het proefproject van De Lijn. Om bezoekers van de stad Leuven te sensibiliseren meer de randparkings te gebruiken leeft bij het stadsbestuur al langer het idee om vanuit die parkings onbemande shuttles in te zetten naar het centrum en omgekeerd. Tijdens de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen stonden de meeste partijen vorig jaar achter het voorstel om een dergelijke shuttledienst in te zetten tussen de parkings van de Vaartkom en de Parkpoort via het centrum. “Het zou gaan om een nieuwe vorm van openbaar vervoer: stil, slim, comfortabel en zonder uitstoot”, aldus Dessers.

De zelfrijdende bus, die gebouwd werd door de Nederlandse onderneming 2Get There, toonde maandag op Brussels Airport zijn kunnen op het luchthavendomein. De Lijn en Brussels Airport hopen binnen een jaar een testfase te kunnen opstarten, waarbij één busje getest zal worden tussen ander verkeer op de vrachtafdeling Brucargo. Als alles goed verloopt zouden er vanaf midden 2021 ook echt reizigers kunnen opstappen. Bedoeling is deze bussen in de toekomst te laten rijden op een traject van 5 à 6 kilometer tussen de luchthaventerminal en Brucargo.

bron: Belga