Nieuwe sluis Zeebrugge goedgekeurd, met flankerende maatregelen

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Vlaamse regering heeft principieel beslist om een nieuwe sluis te bouwen in Zeebrugge, op de plaats van de oude Visartsluis. Op basis van de bezwaarschriften werd besloten om een aantal flankerende maatregelen te nemen. De investering in de nieuwe sluis bedraagt 1 miljard euro. De Vlaamse regering nam eind vorig jaar al een voorkeursbesluit voor de bouw van een nieuwe zeesluis in Zeebrugge. Met een lengte van 427 meter, een breedte van 55 meter en een diepte van 18,5 meter zal de nieuwe sluis groot genoeg zijn om de volgende generatie autoschepen toegang te geven tot de grootste autohaven ter wereld.

De oude Visartsluis (1907) voldoet niet meer aan de noden van de moderne scheepvaart. De achterhaven is nu dus volledig aangewezen op de Vandammesluis (1984), die ook regelmatig stilgelegd moet worden voor onderhoudswerken.

Na het voorkeursbesluit volgde een periode van inspraak, die resulteerde in 750 bezwaarschriften. Die leidden tot extra flankerende maatregelen. Zo komen er extra garanties tegen het risico op schade aan omliggende woningen tijdens de werken. Er komt ook een participatieproces samen met het stadsbestuur en het havenbedrijf, specifiek gericht op de leefbaarheid van de omgeving.

Voor het project zijn 35 onteigeningen nodig. "We besteden bijzondere aandacht aan de bewoners en bedrijven die voor de bouw van de nieuwe sluis onteigend moeten worden, maar we hebben ook oog voor de andere omwonenden", zegt Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). "Net daarom duiden we de provinciegouverneur aan om het verdere traject permanent te begeleiden, zodat iedereen rechtstreeks betrokken wordt bij de praktische uitwerking van de werken en de begeleidende maatregelen op vlak van bijvoorbeeld geluidsoverlast en uitstoot."

bron: Belga