Problemen houden aan bij overheidsdienst gehandicapten

door
Belga
Leestijd 2 min.

De hulp aan personen met een handicap door de specifieke overheidsdienst blijft "rampzalig", klinkt het bij academici en personen uit het veld. Nochtans had minister Peeters (CD&V) beterschap beloofd. Dat schrijft De Morgen vandaag. Dossiers die blijven liggen, lange wachttijden voor tegemoetkomingen of parkeerkaarten, een telefoondienst die nauwelijks bereikbaar is: de dienstverlening bij de Directie-Generaal Personen met een Handicap liet al jaren te wensen over. Begin dit jaar kondigde minister Kris Peeters beterschap aan. Tegen deze maand moesten een aantal zaken concreet in orde zijn gebracht.

Dat lijkt op het eerste gezicht het geval. De minister laat weten dat de stapel dossiers van mensen die wachten op een tegemoetkoming waarvoor een medische controle nodig is, is verlaagd van 34.583 naar 28.446. Alleen: in januari werd gemikt op een daling van 28.000 naar 25.000 dossiers. Dat er in werkelijkheid meer dossiers op tafel lagen, kwam doordat de cijfers in januari "nog niet geactualiseerd waren", zegt Peeters' woordvoerder Miet Deckers.

Personen uit het veld noemen de evaluatie tekenend voor het gebrek aan transparantie binnen de DG. "Er worden amper cijfers naar buiten gebracht, of de meetmethode verandert plots. Hoe weten we dan of er iets verbetert?", zegt professor socialezekerheidsrecht Daniel Dumont (ULB). Ingrid Borré, algemeen secretaris van de Katholieke Vereniging Gehandicapten, hecht niet veel geloof aan de huidige evaluatie. "Mijn vermoeden is dat er wat met de cijfers gespeeld wordt."

Een ambtenaar van de FOD Sociale Zekerheid laat weten dat het eigen personeel nooit op de hoogte wordt gebracht van evaluaties. Een externe audit van vorig jaar werd nooit intern gecommuniceerd. "Er is een advies om niets naar buiten te brengen." "Onzin", zegt André Gubbels, de directeur-generaal van de dienst. "De correctie van de cijfers hebben we transparant gemaakt. Wij krijgen altijd het verwijt dat we niet communiceren. Mensen die hard werken, hebben geen tijd om te communiceren. Onze inspanningen gaan naar het wegwerken van de dossiers."

bron: Belga