Chocoladewinkels zijn populairder dan snoepwinkels

Twijfel je nog steeds of je een snoepwinkel moet beginnen of toch maar een chocolaterie? Uit onderzoek blijkt dat je met de chocolaterie waarschijnlijk meer klanten hebt. Chocola is namelijk aan populariteit aan het winnen vergeleken met snoep.
door
silke.vandenbroeck
Leestijd 2 min.

Het negatieve imago van suiker is volgens kenners van de bank ABN AMRO de reden dat de snoepwinkel langzaam omvalt. We zijn ons steeds bewuster van de negatieve gevolgen voor onze gezondheid. Dat is op zich een positieve ontwikkeling: de suikerconsumptie is de afgelopen tien jaar met 10 procent afgenomen. Daardoor zit volgens de bank amper groei in de verkoop van snoepgoed.

Avocado en thee

Chocola doet het met een stijging van de verkoopwaarde van 20% in de afgelopen vijf jaar stukken beter. De lekkernij heeft een gezonder imago dan ander snoep, mede dankzij varianten met een hoog cacaogehalte, weinig suiker of een vegan label. Ook wordt er meer geïnnoveerd in repen met bijzondere ingrediënten, zoals avocado of thee. Winkeliers die zich vooral op chocolade richten profiteren van die populariteit.

Beetje gezond

Het betekent natuurlijk niet dat je nu moet ontbijten, lunchen en avondeten met chocola, zó gezond is het nou ook weer niet. Er zit namelijk nog steeds suiker in de reep. Ook is het verstandiger om te kiezen voor de reep met meer dan 70 procent cacao. Waarom dat zo gezond is? Die chocola zit namelijk vol met flavanolen, een type antioxidanten. Dit zorgt er onder andere voor dat je stressniveau daalt en het werkt ook nog ontstekingsremmend.