VRM geeft boete aan Canvas wegens fout uitzenden van sponsorboodschap

door
Belga
Leestijd 1 min.

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Canvas een boete opgelegd van 7.500 euro wegens "het niet conform de regelgeving uitzenden van een sponsorboodschap". Het ging om een sponsorvermelding voor een automerk "waarin een promotioneel element zat dat aanzet tot consumptie". Dat meldt de VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media. De VRM controleerde op 15 januari de uitzendingen van verschillende tv-zenders. Op Canvas werden omstreeks 19 uur visueel programma-aankondigingen voor de VRT-zender getoond, terwijl auditief het signaal van Radio 1 werd uitgezonden. Zo is er onder andere een sponsorvermelding te horen voor een automerk waarin een promotioneel element zit dat volgens de VRM aanzet tot consumptie. "De consument wordt rechtstreeks aangespoord om de nieuwe wagen te bekijken en te kopen", aldus de regulator.

De betrokken sponsorvermelding heeft volgens de VRM op die manier "een wervend karakter en spoort aan tot aankoop". Hierdoor beantwoordt de sponsorvermelding niet aan de bepalingen van het Mediadecreet.

De VRT betwist naar eigen zeggen de inbreuk niet. Bij het bepalen van de sanctie heeft de VRM rekening gehouden met het feit dat reeds eerder gelijkaardige inbreuken bij de openbare omroep werden vastgesteld.

bron: Belga