Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Elektrische auto's verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 tot 28 procent meer dan een dieselwagen, klinkt het in de studie, die vandaag door het Ifo-instituut in München vrijgegeven werd. Voor de winning en verwerking van lithium, kobalt en mangaan voor de batterijen is veel energie nodig. Een batterij voor een Tesla Model 3 belast het klimaat met 11 tot 15 ton CO2. Bij een levensduur van tien jaar voor de batterij en een jaarlijks gebruik van 15.000 kilometer, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer, berekenden de wetenschappers Buchal, Hans-Dieter Karl en Hans-Werner Sinn.

Daarbij komt vervolgens de CO2-emissie voor de elektriciteit. In werkelijkheid stoot de Tesla dan tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit, en daarmee duidelijk meer dan een vergelijkbare dieselwagen van bijvoorbeeld de Duitse luxewagenbouwer Mercedes.

Dat de Europese politiek elektrische wagens als zero-emissievoertuigen beschouwt, wordt door de onderzoekers dan ook bekritiseerd. De vanaf 2030 voorgeschreven CO2-grenswaarde van 59 gram per kilometer zou overeenkomen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100 kilometer en is volgens de wetenschappers "ingenieurtechnisch onrealistisch".

Door die nieuwe grenswaarden moeten autobouwers voortaan een groot deel van hun auto's met elektrische aandrijving verkopen. "Voor het klimaat zou het echter beter zijn om met methaan (aardgas) aangedreven verbrandingsmotoren in te zetten. De CO2-uitstoot daarvan is nog een derde lager dan die van een dieselmotor", aldus de wetenschappers.

bron: Belga