“Luchtverkeersleiding regionaliseren is onmogelijk”

Luchtverkeersleiding regionaliseren is onmogelijk

Het Waals agentschap voor luchthavens (Sowaer) raadt Waals minister van Luchthavens Jean-Luc Crucke (MR) in een rapport de regionalisering van de controle en beheer op het luchtruim af. Het agentschap pleit voor een minimale dienstverlening voor de luchtverkeersleiding, zo schrijft L’Echo. Crucke kaartte de aanhoudende acties bij het autonoom overheidsbedrijf skeyes, het vroegere Belgocontrol, aan. Die hebben immers een weerslag op de luchthavens van Luik en Charleroi. Daarom opperde hij recentelijk om skeyes links te laten liggen door beroep te doen op een buitenlandse speler en stelde hij dat een regionalisering van de bevoegdheid een “ernstige optie” is. De minister vraagt aan Sowaer om de verschillende mogelijkheden na te gaan.

Het luchthavenagentschap is alvast geen voorstander van een privatisering. Het “lijkt moeilijk om over een eigen leverancier te beschikken” en het huidige samenwerkingsakkoord is financieel gunstig voor de gewesten, klinkt het.

Bovendien benadrukt Sowaer dat het beheerscontract van skeyes op 1 juli afloopt. Vanaf die datum zou de federale regering het beheer van het luchtruim kunnen toevertrouwen aan een andere speler. Sowaer raadt het Waals gewest overleg met de federale overheid aan, door bindende clausules in het volgende beheerscontract te laten opnemen. Een piste waarin Crucke zich kan vinden.

“Ik zeg niet dat de regionalisering van het beheer van het luchtruim onmogelijk is, maar het scheelt niet veel. Europa wil één luchtverkeersleider per lidstaat en zelfs samenwerking tussen lidstaten. Een ander model invoeren is niet onmogelijk, maar dan moeten we vele dingen geleidelijk afbreken en zouden we veel tijd verliezen. Voor een oplossing moeten we gebruik maken van de verlenging van de conventie tussen skeyes en de federale overheid en Wallonië om een minimale dienstverlening zoals bij de NMBS te onderhandelen”, zegt Crucke in de krant.

bron: Belga