The Great Gatsby: “Het publiek vergeet dat we acteurs zijn”

Gatsby

Sinds de film ‘The Great Gatsby’ met Leonardo DiCaprio zijn ‘the roaring twenties’ hipper dan ooit. De Charlestonjurken en keurige smokings uit de roman van F. Scott Fitzgerald vormen de dresscode van galabals en verjaardagsfeestjes. Dat inspireerde ook de Londense theaterscène. Al twee jaar loopt er een interactief theaterstuk, waarbij het publiek tussen de acteurs meespeelt. Nu komt ‘The Great Gatsby Immersive’ voor het eerst naar Brussel, afwisselend met een Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige cast.

In de zomer van het jaar 1922 is de jonge, knappe en verschrikkelijk rijke Jay Gatsby de man die alles heeft. Zijn landgoed op Long Island wordt overspoeld door jonge mensen die zich met plezier laten onderdompelen in de decadente wereld van Gatsby. Onder zijn zelfzekere façade schuilt een diepliggend verlangen naar affectie van zijn onmogelijke liefde Daisy Buchanan. Het verhaal van F. Scott Fitzgerald neemt je mee naar een wereld van jazz, gincocktails en liefde. In het geval van het theaterstuk ‘The Great Gatsby Immersive’ mag je dat letterlijk nemen, want speciaal voor de voorstelling is het huis van Gatsby nagebouwd, op een geheime locatie in Brussel.



“Deze immersieve theatervoorstelling is een primeur voor België. Je bent geen toeschouwer, maar je beleeft het verhaal samen met de acteurs”, vertelt producer Peter Monbaillieu. “Zij zonderen kleine groepjes af in de verschillende kamers van het huis van Gatsby of het appartement van Myrtle Wilson. Je ziet dus niet dezelfde scènes als de rest van de 200 toeschouwers. Om helemaal in de jaren 20-sfeer te komen, raden we het publiek aan om zich te verkleden. De beleving begint dus eigenlijk al thuis, als je het juiste haarlintje of strikje uitkiest.”

Drooglegging

Wanneer je in de lift stapt die je naar de wereld van Gatsby brengt, word je verwelkomd door Rosy Rosenthal, een man met een gleufhoed die nonchalant met een tandenstoker speelt. Hij waarschuwt je dat je aan niemand mag vertellen dat je naar een feest met alcohol gaat, want we zitten tenslotte midden in de drooglegging.

Vooraleer het verhaal echt begint, kan je in de jazzbar met pianist al kennismaken met de acteurs. De iconische Jay Gatsby wordt in de Nederlandstalige versie vertolkt door Timo Descamps (foto rechts). “Het is de eerste keer dat ik immersief theater speel. Heel spannend, want al ken ik mijn tekst nog zo goed, je weet nooit wat er gebeurt in interactie met het publiek. Improvisatie is dus heel belangrijk. Gelukkig zijn we in goede handen. Onze regisseur Oliver Tilney speelde Jay Gatsby in de allereerste versie van het stuk en hij heeft ons voorbereid op verschillende scenario’s. Tijdens de voorstelling mag er gedronken worden, en in Londen is het regelmatig gebeurd dat het publiek veel te diep in het glas had gekeken en zijn grenzen niet meer kende. Ze snapten niet meer dat de acteurs acteurs waren!”, lacht Descamps.

De roaring twenties spreken erg tot de verbeelding van de acteur. “In de jaren 20 mocht er eigenlijk niet gedronken worden, maar bij Gatsby gaan de personages stiekem los op een decadent feest. Ze voelen zich weer vrij. Eigenlijk heeft deze voorstelling hetzelfde effect op het publiek. Ze mogen zich optutten, moeten niet braaf op een stoel zitten en kunnen drinken. Zo ontsnappen ze aan de dagelijkse sleur”, beweert Descamps.

Gin in een hoekje

En of Jay Gatsby weet hoe hij een feestje moet organiseren. Hij leert je de charleston en trakteert je op enkele zangstonden. Ook tijdens de pauze laten de acteurs je niet met rust. Ik werd meegelokt door Rosy om zaken te bespreken bij een glaasje gin.

De show staat of valt met het publiek, en bij de voorstelling die ik bijwoonde, kwam dat maar moeilijk los. In België zijn we deze vorm van interactief theater immers nog niet gewoon. Een gezelschap van 200 mensen kan je ook moeilijk intiem noemen. De acteurs moesten daarom regelmatig hun stem verheffen, wat niet echt uitnodigend overkomt. Actrice Veerle Malschaert zet wel een overtuigende Myrtle Wilson neer.

Het verhaal is toegankelijk voor iedereen, maar de humor is aan de flauwe kant, zoals wanneer een toeschouwer tijdens een spelletje ‘Spin the bottle’ gevraagd wordt hoe vaak hij masturbeert. Maar bovenal is ‘The Great Gatsby Immersive’ één decadent feest, dat nog lang blijft nazinderen.

Janne Vandevelde

‘The Great Gatsby Immersive’ loopt nog tot 19 mei op een geheime locatie in Brussel.
Tickets: 59 euro
www.gatsbybelgium.be