IN BEELD. Kunstexpo in Antwerpen legt bodemvervuiling bloot

deadly Affairs
Boris Anje

De menselijke impact op de planeet is ondertussen zo groot geworden dat we de kwalijke sporen nog vele jaren zullen voelen. Buitensporige ontginning en verspilling, die hand in hand gaan met de economische groei en onze manier van leven, zijn de grote boosdoeners. In Kunsthal Extra City in Berchem kan je nu naar de tentoonstelling ‘Deadly Affairs’ gaan kijken. De expo laat kunstenaars, schrijvers en onderzoekers aan het woord over giftige bodemvervuiling.

‘Deadly Affairs’ klaagt de milieu-onrechtvaardigheid aan die voortkomt uit onze economie. Volgens de expo zouden bedrijven zo snel en zo veel mogelijk geld willen verdienen en het milieu daarbij niet als een prioriteit zien. Afval lozen is een pak goedkoper dan recycleren, maar daardoor nestelen giftige stoffen zich uiteindelijk in onze bodem.

De tentoonstelling presenteert werk van nationale en internationale kunstenaars die het ‘giftige’ vanuit verschillende invalshoeken onder de loep nemen. Je ontdekt er welke politieke, economische en sociale ketens de productie van giftige stoffen over de hele wereld mogelijk maken. Tegelijk ontbloot de expo de fysieke sporen die het sluimerende gif nalaat op milieu én mens.

De kunstwerken worden daarbij omringd door een web van teksten – van historische feiten tot spreekwoorden, gedichten, verhalen en wetenschappelijke teksten – die laten zien hoe we als individu en als samenleving over het ‘giftige’ spreken. Ze verschijnen op oranje verfvlekken, die verwijzen naar de uiterst giftige, zwavelhoudende vulkanische mineralen waaruit eeuwenlang oranje pigment werd gewonnen voor alchemisten en kunstenaars.

(jv)

‘Deadly Affairs’ loopt nog tot en met 30 juni in Kunsthal Extra City.

Boris Anje
Don’t Follow the Wind
Pierre Malychef en Jessika Khazrik
Valentino Bellini & Eileen Quinn
toxiThrope