Aantal verkeersdoden lag nog nooit zo laag in België

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4% gedaald. Dat blijkt uit de meest recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. Het aantal verkeersslachtoffers ligt daarmee op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen.
door
aaron.verbrugghe
Leestijd 2 min.

Het aantal doden daalde vooral in Wallonië, met 13%. In Vlaanderen was er een daling van 3%, terwijl in Brussel een status quo werd opgetekend. Voor heel het land daalde het aantal doden ter plaatse van 475 naar 440.

"Nooit eerder vielen er minder dodelijke verkeersslachtoffers op onze Belgische wegen. Op 10 jaar tijd gaat het zelfs over bijna een halvering (847 doden ter plaatse in 2009)", aldus Vias.

Toch is de daling niet sterk genoeg om het vooropgestelde doel van maximum 420 verkeersdoden tegen 2020 te halen. Daarom zal begin volgend jaar een Staten-Generaal georganiseerd worden om nieuwe maatregelen te nemen, meldt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

Fietsklimaat

De daling van het totaal aantal slachtoffers betekent echter niet dat er enkel goed nieuws is. Het aantal doden bij de fietsers is gestegen (40 naar 44), net als bij de motorrijders (64 naar 71). Volgens Vias hebben de uitzonderlijke weersomstandigheden van afgelopen zomer daarin een rol gespeeld.

Ook het aantal letselongevallen met fietsers is sterk gestegen, met 8,4% in Vlaanderen, 10,9% in Brussel en 12,6% in Wallonië. De Fietsersbond vraagt daarom minstens 500 miljoen euro op Vlaams niveau, samen met een uitgebreid pakket voorstellen voor de komende legislatuur op elk beleidsniveau, om zo tot een echt fietsklimaat te komen.

Tot slot stijgt ook het aantal verkeersdoden bij de 65-plussers, van 87 naar 97. Vooral in ongevallen met vrachtwagens kwamen er meer senioren om het leven.