NMBS past dienstregeling aan door grote infrastructuurwerken op spoornet

door
Belga
Leestijd 2 min.

Vanaf april worden op het spoor een reeks werven opgestart en dat heeft gevolgen voor de dienstregeling, zo blijkt uit een overzicht dat de NMBS en Infrabel vandaag publiceren. De spoorwegmaatschappij roept haar reizigers op om de NMBS-website of -app te raadplegen om te controleren of er voor hen iets wijzigt. Op de lijn Hasselt-Genk bijvoorbeeld wordt vanaf april de spoorwegbrug over het Albertkanaal in Kuringen verhoogd. Als gevolg hiervan zullen gedurende twee jaar, tot april 2021, de treinen tussen Hasselt en Kiewit slechts op één spoor kunnen rijden. Hierdoor zal het vertrekuur van sommige treinen op de lijn Genk-Blankenberge worden aangepast, in beide richtingen. Ook het vertrekuur van sommige piekuurtreinen tussen Genk en Hasselt verandert, waardoor de bestaande aansluitingen wegvallen.

In Tienen zal er gewerkt worden aan de sporen en de bovenleiding. Hierdoor zal van maandag tot donderdag, en dat tot 13 december, de laatste trein tussen Leuven en Landen niet uitrijden. De NMBS voorziet wel een vervangende busdienst, maar het station van Borgworm wordt niet bediend.

Op de lijn tussen Mol en Hamont worden er tot eind 2020 elektrificatiewerken uitgevoerd. Hierdoor zullen de laatste drie IC-treinen Antwerpen-Mol-Hamont niet verder rijden dan Mol en niet stoppen in Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont. Voor twee van de drie treinen wordt een vervangende busdienst voorzien.

Door onderhoudswerken op de lijn Ronse-Oudenaarde zullen één donderdag per maand alle treinen tussen 9 en 15 uur worden vervangen door bussen, in beide richtingen.

Tot slot zijn er ook nog heel wat werken in het zuiden van het land voorzien, soms met een impact op het treinverkeer van en naar Vlaanderen. De lijn tussen Luik-Guillemins en Herstal/Liers bijvoorbeeld zal tijdens de paasvakantie en de zomervakantie van dit en volgend jaar volledig onderbroken worden. Treinreizigers zullen gebruik kunnen maken van vervangbussen. Ook de werken op het gewestelijk expressnet tussen Brussel en Nijvel en Brussel-Ottignies zullen zich nog enkele jaren laten voelen in de dienstregeling.

NMBS en Infrabel beklemtonen dat de werven het gevolg zijn van de sterke impuls die de federale overheid geeft om de mobiliteit via het spoor duurzaam te verbeteren, en de wil van Infrabel om de betrouwbaarheid en prestaties van het netwerk te verbeteren ten behoeve van de klant.

bron: Belga