Weyts wil zoveel mogelijk dynamische snelheid op snelwegen

Weyts wil zoveel mogelijk dynamische snelheid op snelwegen

“De regel blijft 120 per uur, maar op zoveel mogelijk plaatsen in Vlaanderen moeten we gaan naar dynamische snelheidsaanpassingen.” Dat antwoordde minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vandaag in het Vlaams Parlement op een vraag van Dirk de Kort (CD&V). De Kort kwam met een opmerkelijk idee naar het parlement: “Verkeersexperts zijn het erover eens dat de beste garantie voor een vlot verkeer op de snelwegen bestaat uit een maximumsnelheid van ongeveer 60 kilometer per uur, met verkeer dat over twee of drie vakken rijdt. Daardoor wordt er veel minder versneld en geremd, en veel minder ingehaald en van rijvak gewisseld. Vooral rond de steden, waar er veel op- en afritten zijn, zou dit interessant zijn. Niet enkel voor de doorstroming, maar ook voor de luchtkwaliteit”, aldus de CD&V’er.

“Ik ben geen voorstander van een algemene verlaagde snelheid op onze snelwegen”, reageerde Weyts. “Het snelheidsregime heeft zeker effect op doorstroming, luchtkwaliteit en geluidsoverlast, maar het is toch moeilijk om tot eensluidende conclusies te komen.”



Een snelheid van 120 kilometer per uur is volgens de minister de beste keuze, aangevuld met een dynamische snelheidsaanpassing. Na de werken aan de Antwerpse Ring zal de snelheid over de volledige ringweg dynamisch zijn. “En dat zal ook het geval zijn voor de Ring rond Brussel, eenmaal die is aangepakt”, aldus Weyts. Hij wil de dynamische snelheid uitbreiden naar zoveel mogelijk plaatsen in Vlaanderen.

Sp.a kan zich vinden in dat idee. “Ik ben het er volkomen mee eens dat we werk moeten maken van een verdere uitrol”, zei Joris Vandenbroucke. Op de ringwegen wil hij echter een permanente verlaging van de snelheid. “Ik begrijp niet waarom we rond Gent en Brussel op sommige plaatsen nog 120 kunnen rijden.”

bron: Belga