Compromis in regeringsgeschil in Italië over hogesnelheidslijn Turijn-Lyon

De beide regeringspartijen in Italië hebben hun verbitterde strijd over een miljardenkostend spoortraject voorlopig bijgelegd. Kort voor het verstrijken van een belangrijke aanbestedingstermijn nu maandag is de beslissing over de hogesnelheidslijn (TAV) van Turijn naar Lyon in Frankrijk voor zes maanden uitgesteld. Dat heeft de staatssecretaris van Economische Zaken en Financiën, Laura Castelli van de vijfsterrenbeweging (M5S), zaterdag verklaard. Nu is er tijd om opnieuw met Frankrijk over het project te praten, klinkt het. De Lega, de andere regeringspartij, is voor het spoortraject (TAV), de vijfsterrenbeweging tegen. De Lega stelt dat het miljardenproject voor het doorkruisen van de Alpen, economische groei en nieuwe banen zal creëren. De MoVimento 5 Stelle beschouwt het als een verspilling van overheidsgeld en schadelijk voor het milieu.
Tegen maandag zou Rome een beslissing moeten nemen, omdat dan de opdrachten van de Italiaans-Franse projectontwikkelaar Telt moeten worden uitgeschreven. Vrijdag had Telt een vertraging bij de aanbestedingstermijn van “een paar dagen of weken” aangekaart.
Het geplande 270 kilometer lange spoortraject tussen Turijn en Lyon met een rond de 60 kilometer lange tunnel door de Alpen is al jaren gepland. De bouw is al deels begonnen. De kosten worden door het ministerie van Verkeer geschat op ongeveer 20 miljard euro. Het traject zou treinritten tussen belangrijke Europese steden als Milaan, Venetië, Barcelona, Lissabon en Parijs aanzienlijk bespoedigen en meer goederenverkeer op de sporen brengen.
De aanhangers van de vijfsterrenbeweging blijven overwegend tegen het spoorproject gekant. De ‘NEEN’ is een kwestie van identiteit voor zijn beweging, zei de Napolitaanse Kamervoorzitter Roberto Fico.
De Europese Commissie heeft onlangs nog eens het belang van het spoorproject voor Europa onderstreept en waarschuwde, dat bij verdere vertragingen het risico op de intrekking van EU-middelen toeneemt. Frankrijk staat achter het project. Minister van Verkeer Élisabeth Borne verklaarde dat Frankrijk “openstaat voor discussies tussen partners”.

bron: Belga