E3 Harelbeke – UCI verplicht organisatie ophefmakende reclamecampagne stop te zetten

De Internationale Wielerunie (UCI) heeft zich vrijdagavond afkeurend uitgelaten over de nieuwe banner van de E3 Harelbeke. Die toont dit jaar twee gebodypainte bloemenmeisjes, die verstrengeld zijn tot een kikker. “De UCI betreurt de keuze van promotie van de organisator van een WorldTour-wedstrijd en keurt deze ten zeerste af”, klinkt het hard in een persbericht. Ontwerper Jacques Coussens nam ook dit jaar het concept van de banner voor zijn rekening en verklaarde vorige week bij haar voorstelling nog “door de commotie rond ‘Me Too’ vorig jaar voorzichtigheidshalve het ontwerp een jaartje te hebben laten rusten”. De twee verstrengelde bloemenmeisjes zullen op 29 maart de winnaar van de E3 Harelbeke kussen, die “volgens de traditie dan in een prins zal veranderen”.
De UCI kon echter niet lachen met de banner. “We hebben in het verleden al vaker organisaties op hun verantwoordelijkheden gewezen en doen dat nu opnieuw. De UCI vecht al jaren voor de gelijkheid tussen man en vrouw. We hebben de organisator bevolen om zijn visuele promotiecampagne van al zijn communicatiekanalen te verwijderen. Indien daar geen gevolg wordt aan gegeven, overweegt de UCI om juridische stappen te zetten.”
De banners van de E3 lieten de voorbije jaren al enkele keren flink wat stof opwaaien. Vorig jaar prijkte een cowboy gezeten op een fiets op de banner met de leuze ‘Wie wordt de nieuwe sheriff in het Texas van Vlaanderen?’. In 2017 poseerde een baby met tatoeages en de tekst ‘E3 Harelbeke 60 jaar jong’. In 2016 was een priester de hoofdfiguur met de spreuk ‘Koers is heilig, winnen is zalig’. De meest ophefmakende banner tot dusver was die in 2015 met daarop een opspelende damesjurk met blauwe slip en de spreuk ‘Wie knijpt ze in Harelbeke?’. De controverse dat jaar was zo groot dat de organisatoren uiteindelijk zelf beslisten de banner te bannen.

bron: Belga