Minder inschrijvingen, maar toch "succesvolle editie" van Tournée Minérale

door
Belga
Leestijd 1 min.

De derde editie van Tournée Minérale, de alcoholvrije maand februari, klopt dit jaar af op 61.000 inschrijvingen. Vorig jaar waren dat er nog 104.000. "Maar we hebben geen zicht op het aantal deelnemers, enkel op het aantal inschrijvingen", zegt Steven De Bondt van de Stichting tegen Kanker. Die spreekt van een succesvolle editie, die opnieuw heel wat mensen heeft gesensibiliseerd.

Begin februari hadden bijna 49.600 mensen zich ingeschreven voor Tournée Minérale. Vorig jaar waren er aan de start van de actie nog 85.000 deelnemers. Een kloof die in de loop van februari niet gedicht werd, al is het wachten op enquêtes om het aantal effectieve deelnemers in kaart te brengen. Vorig jaar namen een op de vijf volwassen Belgen deel aan Tournée Minérale, bleek uit enquêtes.

"Heel wat mensen schrijven zich niet in", aldus De Bondt. De terugval betekent volgens de organisatie niet dat de impact van de campagne afneemt. "Het eerste doel is sensibiliseren." Ook volgend jaar wordt de campagne zo goed als zeker opnieuw georganiseerd.

"Tournée Minérale is ondertussen een begrip geworden", klinkt het bij de organisatoren. "De media besteedden de afgelopen maand extra aandacht aan het thema alcohol, en horecazaken zetten hun alcoholvrij aanbod in de kijker." Zo wordt ook de sociale druk op mensen die geen zin hebben in alcohol weggewerkt.

bron: Belga