Agentschap Wegen en Verkeer werkt in 2019 op 32 locaties aan Vlaamse snelwegen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert in 2019 op het Vlaamse snelwegennet op 32 locaties en over een totale afstand van 242 km grote werken uit. Dat heeft Vlaams minister Ben Weyts, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, vandaag in Oud-Heverlee bekendgemaakt. Deze regeerperiode werd volgens Weyts een heuse inhaalbeweging gerealiseerd en werd het aandeel snelwegen dat "in goede staat" verkeert verhoogd van 76 tot 86 procent. Dit jaar zal er onder meer structureel onderhoud voorzien worden op de E34 (tussen Oud-Turnhout en de grens met Nederland), de E19 (tussen Sint-Job-in-'t-Goor en Kleine Bareel), de E313 (tussen Geel-Oost en Geel-West), de E17 (tussen Waasmunster en Sint-Niklaas), de E34 (tussen Moerbeke en Kemzeke) en de A18 (tussen Jabbeke en Gistel). Er worden ook bruggen gesaneerd op de R2, E34 en E40 en herstellingen uitgevoerd, op- en afritten heringericht en veiligheidsconstructies vervangen. Er wordt ook geïnvesteerd in bijkomende capaciteit, zoals de aanleg van een derde rijstrook op de E314 tussen Lummen en Heusden-Zolder.

Vlaanderen trok de afgelopen legislatuur het budget voor wegen met 34 procent op tot 3,4 miljard euro, waarvan meer dan een half miljard specifiek voor autosnelwegen. Op die manier werd een inhaalbeweging gerealiseerd. Met inbegrip van de voor 2019 geplande werken zal deze legislatuur in totaal 1.500 kilometer snelwegen onder handen genomen zijn. Weyts wees er vandaag op dat deze werken ook de fileproblematiek ten goede kwamen. "Op plaatsen waar gewerkt werd, namen files dikwijls aantoonbaar af. Dat was onder meer het geval met de nieuwe spitsstrook tussen De Pinte en Zwijnaarde die vorig jaar geopend werd", aldus de minister.

Vlaanderen investeert ook fors in de leefbaarheid van omwonenden. Zo werden sinds 2014 al 28 kilometer moderne geluidsschermen geplaatst, onder meer langs de A12, de E314 en E17. In 2019 worden er geluidsschermen geplaatst tussen Kruibeke en Antwerpen-West (E17), tussen Zwijnaarde en De Pinte (E17) en tussen Beersel en Drogenbos (ring rond Brussel).

Niet alle investeringen zijn overigens gericht op de auto. Zo dient een werf op de E34 ter hoogte van Waaslandhaven-Oost om de komst van een nieuwe fietsbrug voor te bereiden. Om de hinder door de werken te beperken zullen deze zoveel mogelijk gepland worden in vakantieperiodes, wordt er maximaal ingezet op nachtwerk en volcontinue werk en worden de werken optimaal op elkaar afgestemd.

bron: Belga