Economische missie Mexico – Belgische voedingsindustrie ziet groeimogelijkheden in Mexico

De Belgische voedingsindustrie ziet groeimogelijkheden in Mexico. Dat zegt Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. Een 25-tal bedrijven uit de agrovoedingssector is meegereisd met de handelsmissie naar Mexico, de op een na grootste exportmarkt voor Belgische voeding en dranken in Latijns-Amerika. Door spanningen met de VS en een nieuw handelsakkoord met de EU biedt de Mexicaanse markt volgens Fevia de komende jaren groeimogelijkheden voor Belgische voedingsproducenten. Mexico is voor België de tweede belangrijkste afzetmarkt in Latijns-Amerika. In 2018 bereikten de EU en Mexico overeenstemming over een vernieuwd handelsverdrag, waarbij de Mexicaanse invoertarieven van verschillende voedingsproducten afgeschaft of fors verlaagd zullen worden en bepaalde invoerbeperkingen worden afgebouwd.
De Belgische voedingssector rekent erop dat het verdrag, dat naar verwachting in 2020 in werking zal treden, de export van onder andere kippen- en varkensvlees, kaas, chocolade en koekjes een duw in de rug zal geven. Belgische voedingsproducenten zullen volgens Fevia door dit verdrag ook beter kunnen concurreren met bedrijven uit de VS, momenteel de belangrijkste concurrent qua export van voeding naar Mexico.
Ons grootste exportproduct is mout, dat de Mexicanen gebruiken voor de lokale bierproductie. Mexico is de zesde bierproducent ter wereld en kent een opmars van lokale artisanale brouwerijen. Ook de interesse in buitenlandse speciaalbieren neemt toe, wat positieve gevolgen heeft voor de Belgische bierexport naar Mexico.

Bron: Belga