«Dankzij combifuncties kunnen wij werknemers voltijdse contracten aanbieden»

Veerle Verheyen

Zorgbedrijf Antwerpen heeft het de laatste jaren over een andere boeg gegooid. De organisatie is afgestapt van een klassieke indeling in woonzorgcentra, thuiszorg en dienstencentra, en spreekt nu van ‘zorgzame buurten’.

Veerle Verheyen is regiodirecteur voor het centrum van Antwerpen, waaronder zeven zorgzame buurten vallen. «Ons bedrijf is nu al een jaar georganiseerd in ‘zorgzame buurten’. Binnen een buurt is de manager verantwoordelijk voor zowel de thuiszorg, als het woonzorgcentrum, de dienstencentra en de serviceflats. Die structuur zorgt voor een betere integratie in de wijk», vertelt Verheyen.

Afwisseling voor medewerkers

Omdat de verschillende diensten van Zorgbedrijf Antwerpen zo nauw samenwerken, is de afwisseling voor de medewerkers nooit ver zoek. «Ik heb hier geleerd dat ouder worden niet noodzakelijk samen gaat met zorg nodig hebben. In de woonzorgcentra is verzorging heel belangrijk, maar in de dienstencentra wordt er best veel plezier gemaakt en in de thuiszorg focussen we vooral op comfortabel thuis wonen.»

Een goed voorbeeld van de afwisseling voor werknemers zijn de combi­functies. Als verpleegkundige of zorgkundige kan je zowel in de thuiszorg als in een woonzorgcentrum aan de slag. «In de woonzorgcentra kennen we ’s ochtends met het ontbijt en het wassen van de bewoners, ’s middags met de lunch en ’s avonds met het diner enorme piekmomenten, waarop we meer helpende handen nodig hebben. Daarom werkt de zorgsector vaak met deeltijdse contracten, maar dat is niet optimaal voor de werknemers. Door onze zorg- en verpleegkundigen zowel in de thuiszorg als in de woonzorgcentra in te zetten, kunnen wij hen wel voltijdse contracten aanbieden.»

Voor de medewerkers is zo’n combi­functie ook een kans om eens te ontsnappen uit het woonzorgcentrum. «Senioren blijven steeds langer thuis, waardoor ze vaker zorgbehoevend zijn wanneer ze naar het woonzorgcentrum komen. Voor een zorgkundige is samen boodschappen doen of administratie afhandelen in de thuiszorg een welkome afwisseling. Een combifunctie verlaagt ook de werkdruk bij alle medewerkers. In de thuiszorg liggen de piekmomenten immers later op de dag dan in het woonzorgcentrum, en combiprofielen kunnen we inzetten waar nodig. We doen regelmatig tevredenheidspeilingen bij onze zorgkundigen en die scoren erg goed, dankzij de afwisseling en vrijheid om initiatief te nemen.»

Bekende gezichtenvoor klanten

Ook voor de klanten komt zo’n combi­functie van pas. «We merken dat de stap naar een woonzorgcentrum kleiner wordt als de klant dezelfde vertrouwde gezichten tegenkomt», weet Verheyen. «Doordat onze medewerkers overal in de wijk aanwezig zijn, durven klanten gemakkelijker vragen te stellen.»

 

 

« Ik verwijs klanten van thuiszorg door naar woonzorgcentrum»

Sandra Beyers, verpleegkundige (40):
«Ik werk afwisselend twee weken in het woonzorgcentrum in Berendrecht en twee weken bij mensen thuis. Die omgevingen zijn moeilijk te vergelijken. De thuiszorg straalt een erg huiselijke sfeer uit, terwijl je in het woonzorgcentrum die huiselijkheid zelf probeert te creëren. Ik vind het erg verrijkend om nu eens in een hecht team te werken, dan eens zelfstandig op de baan te zijn. Die vrijheid is leuk, al kan ik mijn collega’s en leidinggevende steeds opbellen met vragen. Mijn combifunctie is ook handig voor de klanten. Als er klanten uit de thuiszorg interesse hebben in een kamer in het woonzorgcentrum, kan ik die informatie meteen doorgeven aan mijn collega’s.»

 

« Teamgevoel vs. zelfstandigheid»

Erik Ramaekers, zorgkundige (38):
«Vier dagen per week spring ik van 7 tot 11 uur bij in het woonzorgcentrum, om onder andere de bewoners te wassen. De rest van mijn tijd ga ik bij mensen thuis langs om bijvoorbeeld boodschappen te doen, te koken en te helpen met administratie. Ik werk ondertussen al 14 jaar bij Zorgbedrijf Antwerpen. Sinds vorig jaar heb ik een combifunctie en dat bevalt me heel erg. In het woonzorgcentrum focus ik op het verzorgende aspect en in de thuiszorg verschilt mijn takenpakket van klant tot klant. Sommige hebben een lijstje klaar, bij anderen overleg ik met hen hoe ik het beste kan helpen. Ik kan dus veel initiatief nemen. Ook de afwisseling tussen het teamgevoel in het woonzorgcentrum en de zelfstandigheid in de thuiszorg houdt mijn job boeiend.»