Bizar. Agentschap vertegenwoordigt Instagramhonden

Bizar. Agentschap vertegenwoordigt Instagramhonden
Foto Unsplash

In een tijd waarin influencers niet meer weg te denken zijn, kon een agentschap voor Instagramhonden niet uitblijven. Het New Yorkse ‘The Dog Agency’ specialiseert zich in het vertegenwoordigen van beestige influencers – letterlijk.

The Dog Agency

Op dit moment vertegenwoordigt het agentschap zo’n 160 beestjes, voornamelijk honden. Al staan er ook enkele katten en apen tussen hun klantenbestand. Maar wat betekent het net om een influencer te zijn in dierenland? Ten eerste heeft je viervoeter minimum 50.000 volgers nodig en moeten die regelmatig reageren op de Instagramposts. Het agentschap zal zich dan bezighouden met de groei en de branding van je beestje. Net zoals gewone influencers kunnen ook honden heel wat geld verdienen aan Instagram. Bedragen variëren, volgens oprichtster Loni Edwards, van 2.000 tot 16.000 dollar per post.



Wat met dierenrechten?

De hele kwestie is natuurlijk nogal problematisch. Steeds meer landen verbieden bijvoorbeeld het gebruik van dieren in het circus. De commerciële exploitatie van viervoeters in het algemeen wordt wantrouwig bekeken. Loni verzekert aan Slate dat ‘The Dog Agency’ het welzijn van de honden respecteert: “Wij verzekeren ons ervan dat onze klanten de beste bedoelingen hebben, dat ze van hun huisdier houden en genieten van de tijd die ze met hun viervoeter spenderen. Die regel geldt nu nog meer dan enkele jaren geleden, toen ik het agentschap heb opgericht. Zeker nu mensen weten dat ze geld kunnen verdienen aan hun huisdier, komt het al eens voor dat ze hen in die richting duwen.” Het agentschap werkt samen met grote merken als Urban Decay, Ralph Lauren en Dyson.