NMBS sleutelt aan tarieven

Foto Belga / N. Maeterlinck

De NMBS sleutelt op 1 februari aan haar tarieven. Gemiddeld worden treinreizen 0,69 procent duurder, maar dat gemiddelde verbergt verschillen tussen de vele formules. De abonnementen stijgen iets sterker in prijs, terwijl sommige losse tickets wat goedkoper worden.

Eerste het goede nieuws. De NMBS wil nieuwe reizigers aantrekken en verlaagt daarom de tarieven van standaard- en weekendbiljetten voor ritten van minstens 35 kilometer in tweede klasse. Biljetten in eerste klasse worden goedkoper op kortere trajecten, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Ook jeugdbewegingen zullen goedkoper af zijn. Kinderen onder 12 jaar die in groep reizen, reizen vanaf februari voor een “symbolisch bedrag” van 1 euro per traject. Een Chirogroep uit Wetteren kende afgelopen zomer problemen met de trein en CEO Sophie Dutordoir vond dat erg vervelend. “Het pijnpunt is toen aangebracht en het resultaat zie je nu”, zegt Crols. Groepstickets (vanaf 15 personen) voor reizigers vanaf 12 jaar worden wel iets duurder. Er wordt een korting van 60 in plaats van 70 procent toegepast.

Frequente reiziger moet ophoesten

Wie ook meer moet ophoesten, is de frequente reiziger. De prijs van woon-werkabonnementen en de schoolabonnementen gaat met 1,18 procent omhoog. Ook de tienrittenkaarten worden duurder. De Go Pass 10 voor jongeren onder 26 jaar zal 53 in plaats van 52 euro kosten voor tien ritten (+1,9 procent). Volwassenen moeten een forse prijsstijging slikken: de Rail Pass wordt 7,8 procent duurder en zal vanaf februari 83 euro voor tien ritten kosten in plaats van 77 euro.

Tot slot heeft de NMBS ook de tarieven vereenvoudigd voor reizigers die hun fiets willen meenemen op de trein. Nu was er keuze uit een enkel ticket van 5 euro voor de fiets of een dagticket van 8 euro. In februari wordt dat een vast tarief van 4 euro per traject. Vouwfietsen blijven gratis. Het is overigens nog niet beslist of er een verbod komt reizen met de fiets op spitstreinen. “De consultaties daarover lopen nog”, zegt Crols.