Bij één op de vijf ondernemers laat de overheid de telefoon gewoon rinkelen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Eén op de drie ondernemersvragen die telefonisch of via e-mail werden gesteld aan tien overheidsdiensten werden niet of onvoldoende beantwoord. Dit blijkt uit een onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), dat een mysterycalling en -mailing uitvoerde. In één op de vijf van de gevallen krijgt de ondernemer niemand aan de lijn. NSZ eist dat de overheidsdiensten grondig werk maken van een vakkundig beleid dat ten dienste van de ondernemers staat. In de loop van oktober heeft NSZ de efficiëntie van tien federale overheidsdiensten getest. Voor de "telefoonoproepen" zijn het RIZIV (35 procent) en de FOD Financiën (47 procent) "gebuisd", FOD WASO (Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg) en FOD Economie behoren dan weer tot de besten met respectievelijk 88 en 84 procent.

"Helemaal onaanvaardbaar is dat bij 18 procent van de telefonische oproepen de telefoon niet wordt opgenomen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ook het aantal niet-beantwoorde e-mails is zorgwekkend: ruim één op de drie e-mails blijft onbeantwoord. De beste leerlingen qua e-mailing zijn het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (88 procent), de RVA (83 procent) en het FAVV (78 procent). Veel minder goed scoren de FOD Sociale Zekerheid (63 procent), de Federale Pensioendienst (60 procent) en het RSZ met (56 procent).

"Zelfstandigen betalen genoeg belastingen en mogen ook rekenen op een feilloze service. Moesten onze ondernemers in hun klantenservice met dezelfde argeloosheid te werk gaan als sommige overheidsdiensten, dan waren ze binnen de kortste keren failliet", zegt Mattheeuws. NSZ geeft wel aan dat de overheidsdiensten gemiddeld betere scores halen dan een jaar geleden.

bron: Belga