Stiptheid spoor blijft onder druk staan

Stiptheid spoor blijft onder druk staan

De stiptheid op het spoor is in november hoger geëindigd dan twaalf maanden eerder, maar blijft laag. Tegenover oktober is er een daling, zo leren de cijfers van NMBS en Infrabel. In november reed in totaal 83,9 procent van de treinen stipt, wat betekent dat ze met minder dan 6 minuten vertraging in hun eindstation aankwamen. In november 2017 lag de stiptheid lager, op 82,2 procent. Maar in oktober was de stiptheid nog uitgekomen op 84,4 procent. Ook staat de stiptheid opnieuw op het peil van september, wat toen het laagste niveau in tien maanden was.

De meeste hinder was er door het laattijdig einde van geplande werken in Brussel-Centraal op 26 november (8.616 minuten vertraging). Ook twee persoonsongevallen in Kortenberg en een kabeldiefstal in Hoegaarden speelden de stiptheid parten. De top vijf van oorzaken wordt afgesloten door een defect aan een elektrische locomotief van een reizigerstrein in Brussel-Centraal op 22 november.



De oorzaak van de vertragingen ligt in 33 procent van de gevallen bij NMBS en zowat 24 procent bij Infrabel. Andere oorzaken zoals spoorlopen, kabeldiefstallen, persoonsongevallen etc. zijn de grootste boeman met 37 procent.

“We moeten zeer waakzaam blijven want de stiptheid staat onder druk en dat moet beter”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols over de cijfers. Hij onderstreept de stijging tegenover twaalf maanden eerder.

Eenzelfde geluid is er bij Infrabel. De stiptheid is momenteel niet goed en het blijft een werk van lange adem, waarbij Infrabel en NMBS hard moeten blijven werken, aldus woordvoerder Frédéric Petit.

Eind vorige maand bleek nog dat maar 60,9 procent van de NMBS-klanten tevreden is over de dienstverlening. Vooral de stiptheid speelt daarbij een rol.

bron: Belga