«Wees bereid om jezelf tien keer per dag te overtuigen»

Who runs the world? Girls zoals Dorien Camps. Toch de wereld van Bossy, haar eigen magazine dat ze in september van dit jaar lanceerde. Met Bossy wil Camps een inspiratiebron zijn voor vrouwen met zin voor ondernemen. Een doelgroep die nog steeds te veel genegeerd wordt, klinkt het.
door
afrodite.trevlopoulos
Leestijd 3 min.

Dorien Camps: «Bossy is nodig omdat de vorige generatie van vrouwen veel gedaan heeft voor gelijke rechten, maar we zijn er nog niet. Er heerst nog steeds een bepaalde mindset die moet veranderen. Met het magazine willen we vrouwen bewuster en zelfzekerder maken.»

Welke impact hoop je met Bossy te maken?

«We richten ons niet alleen op vrouwelijke ondernemers, maar op alle ondernemende vrouwen en willen hen inspireren in het leven, op en naast de werkvloer. Het doel is om hun persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Dat willen we doen door inspiratie op een toegankelijke manier aan te bieden.»

Hoe verschilt het magazine van zijn concurrenten?

«Enerzijds gaan we voor kwaliteit en pakken we onze artikels op een creatieve manier aan. Daarnaast durven we ook offline te gaan, met een geprint magazine, wat ons tegenwoordig redelijk uniek maakt. We willen vrouwen samenbrengen die zich niet in het huidige aanbod kunnen vinden, en aantonen dat je gewoon een baas kan zijn, zonder een genderoorlog te voeren. We selecteren de mensen die we interviewen niet op wat ze doen als vrouw, maar op wat ze doen.»

Waar haalde je het idee voor het magazine?

«Hiervoor werkte ik voor een kleine uitgeverij, maar ik wist altijd al dat ik een eigen magazine wou oprichten. Ik raakte niet geïnspireerd door de informatie die ik vond. In feite werd ik er alleen maar zenuwachtig van. Ik had nog geen uitgekiend financieel- of businessplan. Ik concludeerde te snel dat ondernemen niets voor mij was. Bovendien waren er weinig rolmodellen waar ik me aan kon spiegelen. Werd er voor vrouwen geschreven, dan ging het over tips om 5 kilogram te verliezen of wat de nieuwe modekleuren waren. In Bossy kwam alles samen, daar vond ik mijn gat in de markt.»

Wat zijn de grootste vooroordelen waar ondernemende vrouwen tegen moeten opboksen?

«Het grootste probleem is dat vrouwen onderschat worden. We willen hen via het magazine bewust maken van hun waarde, van wat ze kunnen en wat ze niet kunnen. Dan staan ze sterker in hun schoenen. En ik weet dat het geen pasklare oplossing is. Het zal tijd vragen en in kleine stapjes moeten gebeuren. Wel, Bossy is zo'n klein stapje.»

Welke gouden tips wil je meegeven aan vrouwen met zin voor ondernemen?

«Het is belangrijk om elke dag stappen te zetten, hoe klein ook. Je moet in jezelf investeren en bereid zijn om jezelf tien keer per dag te overtuigen. Durf ook over geld te praten en leer ‘nee' te zeggen. Vaak kunnen mensen hun visie heel goed uitleggen, maar klappen ze dicht als ze moeten onderhandelen. Daar hebben we het nog te moeilijk mee, maar die openheid wil ik creëren.»

Xavier Vuylsteke de Laps