Mediacampagne maakt nieuwe huurregels bekend

door
Belga
Leestijd 2 min.

Een campagne op radio en sociale media moet de nieuwe regels rond huren en verhuren bekend maken bij het grote publiek. Belangrijkste nieuwigheid op 1 januari is de verhoging van de huurwaarborg van twee naar drie maanden en de huurwaarborglening die dat verteerbaar moet maken voor iedereen. Het huurdecreet legt de nieuwe spelregels tussen huurders en verhuurders vast. Zo mag een verhuurder zijn prijs enkel verhogen met de index, behalve wanneer hij energiebesparende investeringen doet. Verhuurders worden zo aangezet om woningen energiezuiniger te maken. Gebruikskosten, zoals de kosten voor een lift of het onderhoud van gemeenschappelijke delen, zijn ten laste van de huurder en die huurder is ook verantwoordelijk voor herstellingen aan de woning als hij de schade zelf heeft veroorzaakt.

De meest zichtbare nieuwe maatregel is het verhogen van de huurwaarborg van twee naar drie maanden. Om te vermijden dat minder gegoede huurders daardoor uit de boot vallen, komt er tegelijk een renteloze en anonieme huurwaarborglening.

Eind november vroegen de huurdersbonden nog uitstel voor de regeling, omdat de lening volgens hen onvoldoende bekend is. Daarop werd niet ingegaan.

Minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) lanceerde vandaag een campagne om de nieuwe regels breed bekend te maken. Er zijn flyers, filmpjes op sociale media en spotjes op de radio. Daarin wordt telkens verwezen naar de website Woninghuur.vlaanderen, waar alle nieuwigheden verzameld zijn.

Het valt op dat er in de campagne niet rechtstreeks wordt verwezen naar de huurwaarborglening. De overheid rekent erop dat geïnteresseerden de weg vinden naar de website. "We schakelen daarvoor ook de gemeenten en de ocmw's in", zegt Maarten Vanholle van het kabinet-Homans. "Daar zullen de flyers beschikbaar zijn, net als bij bijvoorbeeld de diensten voor studentenhuisvesting."

De campagne loopt tot 31 maart.

bron: Belga