SERIES. Achter de coulissen van ‘Sharp Objects’

SERIES. Achter de coulissen van ‘Sharp Objects’

‘Sharp Objects’, naar de roman van Gillian Flynn, was een gok. Maar HBO heeft hem gewonnen. Het eerste seizoen van deze spannende psychologische thriller was vorige zomer op tv te zien en is nu uit op dvd. Metro trok naar Barnesville in de Amerikaanse staat Georgia, het decor voor de fictieve stad Wind Gap.

Een pizzeria, een handvol winkels en Amerikaanse vlaggen in de hoofdstraat. Barnesville, nabij Atlanta, lijkt op gelijk welk stadje in Georgia. En toch veranderde het leven van de 6.700 bewoners drastisch vorig jaar. Want hoewel de actie zich afspeelt in Missouri, besliste HBO, de studio achter successeries als ‘Game of Thrones’, ‘Big Little Lies’ en ‘Sex and the City’ hier zijn nieuwe project te draaien: ‘Sharp Objects’.

Sterren van het kleine scherm



De thriller, geregisseerd door de Canadees Jean-Marc Vallée (‘Big Little Lies’ en ‘Dallas Buyers Club’), is een adaptatie van de roman van Gillian Flynn (auteur van ‘Gone Girl’, dat verfilmd werd door David Fincher). Het scenario is van de hand van Marti Noxon (‘UnREAL’).

Het hoofdpersonage in deze achtdelige serie is Camille Preaker, vertolkt door Amy Adams, bekend van haar rollen in ‘Big Eyes’ en ‘Contact’ en vijf keer genomineerd voor de Oscars. Naast haar zien we ook Elizabeth Perkins (‘Weeds’), Patricia Clarkson (‘Six Feet Under’) en Matt Craven (‘The Life of David Gale’) aan het werk.

Van Barnesville tot Wind Gap

Nog een belangrijke casting voor deze verfilming was die van het stadje Barnesville. Van 22 juni tot 15 juli 2017 veranderde het in Wind Gap en verwelkomde het de crew van de nieuwe hitserie. De sporen daarvan zijn trouwens nog merkbaar. De twee muurschilderingen uit de film sieren nog altijd de gebouwen, tot grote vreugde van de fans die van het stadje met haar speciale sfeer een bedevaartsoord gemaakt hebben. Op verschillende plekken is duidelijk te zien dat de inwoners trots zijn op hun deelname aan zo’n prestigieus project. Op de redactie van The Herald-Gazette, bijvoorbeeld, waar de journalisten alle artikels over de opnames zorgvuldig bewaren. En waar, net als in de exporuimte van het Barnesville Depot, de vlag met de naam Wind Gap hangt, die de echte vlag van Barnesville verving in de hoofdstraat.

Tijdens een wandeling door de straten voel je pas echt de speciale sfeer die de serie zo typeert. Tussen de kenmerkende zuiderse gebouwen botsen we heel toevallig bijna op de gevel van het politiebureau uit de serie. Vlakbij, in een smal straatje, doet een groezelige vensterbank denken aan de plek waar het lijk van de kleine Nathalie Keen werd ontdekt. En een verlaten gebouw blijkt de bar te zijn waar Camille Preaker haar demonen verdrinkt.

Nog een opvallend element van de serie: de prachtige rode wagon die trots langs de spoorlijn pronkt. De regisseur werd er op slag verliefd op. “Toen we op ontdekkingstocht in het stadje gingen, viel ik als een blok voor die rode wagon. Ik moest hem gewoon gebruiken! Het rood symboliseert passie en geweld. Dus heb ik er de geesten van de meisjes in gezet. Soms heb ik zo van die intuïtieve ideeën. Tijdens de montage vergeet ik ze of laat ik ze staan”, vertelt Jean-Marc Vallée. Een klein detail dat de geschiedenis van een banaal Amerikaans stadje voorgoed veranderde.

Laura Sengler

RECENSIEOVERZICHT
Sharp Objects