ACV-Transcom kritisch over snelle hervatting beloodsing na kapseizen van jol

ACV-Transcom stelt zich vragen bij de snelle hervatting van de beloodsingen -het aan boord brengen van een ‘loods’ of een persoon die een vaartuig veilig naar of uit een haven kan begeleiden – met een kleine speedboot of een jol ter hoogte van de Westpost op zee, nadat daar dinsdagochtend een jol kapseisde. Dinsdagochtend rond 5 uur kwamen opvarenden van de kleine speedboat waarmee loodsen van het moederschip ‘Wandelaar’ naar het te beloodsen schip varen in het water terecht. De bemanningsleden konden uit het water gehaald worden door hun collega’s, die met een andere jol te hulp schoten.
Volgens ACV-Transcom zijn de precieze omstandigheden nog niet bekend, en moeten die verder onderzocht worden door de bevoegde instanties. “Wij stellen ons ernstige vragen bij het zo snel hervatten van de beloodsingen zonder de oorzaak te kennen waarom het systeem niet werkte”, klinkt het dinsdagavond in een persmededeling.
De vakbond vindt het eigenaardig dat het systeem dat de jol normaal automatisch doet omdraaien, niet heeft gewerkt. Ook de lichtjes van de zwemvesten van de matrozen werkten niet. ACV-Transcom zal de kwestie aankaarten in het overlegorgaan van Vloot (een entiteit van de Vlaamse overheid die deel uitmaakt van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kusten) en het loodswezen. “Voor ACV-Transcom is het duidelijk dat er niet mag bespaard worden op personeel en op middelen ter bescherming van het personeel. De investeringen binnen de Maritieme Dienstverlening en Kust moeten continu blijven, net als blijvende investeringen in de vernieuwing van de vloot”, klinkt het.

bron: Belga