IJslanders kwaad over vrouwonvriendelijke cafépraat van toppolitici

IJslanders kwaad over vrouwonvriendelijke cafépraat van toppolitici

In IJsland woedt al enkele dagen een politiek schandaal rond zes parlementsleden die op café vrouwonvriendelijke uitspraken deden en een vrouw met een handicap uitlachten. Een opname van het gesprek belandde bij IJslandse media en op sociale media. Een deontologische commissie in het parlement gaat de zaak onderzoeken. IJsland staat steevast hoog op lijstjes die gelijke behandeling van man en vrouw meten. Maar het is blijkbaar nog niet tot alle eilandbewoners doorgedrongen. Zes politici van de oppositiepartijen Centrumpartij (Miðflokkurinn) en Volkspartij (Flokkur fólksins) – vijf mannen en een vrouw – zijn te horen in een ophefmakende opname van een luidruchtig cafégesprek. Een verontwaardigde burger zou het gesprek met zijn mobiele telefoon hebben opgenomen.

In het gesprek maken de zes zich volgens IJslandse media vrolijk over Freyja Haraldsdóttir, een voormalig parlementslid dat lijdt aan de zeldzame brozebottenziekte. Iemand lijkt daarbij een zeehondgeluid te maken, maar volgens een van de betrokkenen kwam het geluid van een stoel die wordt verschoven. Verder staan er op de opname ook seksistische uitspraken over vrouwelijke politici, onder wie de partijleidster van de Centrumpartij.



Uit peilingen blijkt dat een grote meerderheid van de IJslanders wil dat de zes parlementsleden opstappen. De Centrumpartij en de Volkspartij verliezen ook steun. De Centrumpartij zou zelfs de kiesdrempel van 5 procent niet meer halen, meldt de openbare omroep RÚV. Voor het parlementsgebouw in de hoofdstad Reykjavik was er afgelopen weekend een protestbijeenkomst met honderden deelnemers.

Een van de politici uit de opname is oud-premier Sigmundur Davíð Gunnlaugsson, die eerder internationaal bekend werd omdat zijn naam opdook in het fiscale schandaal rond de “Panama Papers”. In een reactie op Facebook zegt hij vooral geschokt te zijn over het feit dat hij afgeluisterd werd. Hij vergelijkt het met het Britse afluisterschandaal rond de opgedoekte krant “News of the World”. Later verontschuldigde hij zich wel.

bron: Belga