Port of Antwerp International zoekt 400 miljoen voor ontwikkeling haven Cotonou

door
Belga
Leestijd 2 min.

Port of Antwerp International wil 400 miljoen investeren in de verdere ontwikkeling van de haven van Cotonou in Benin, en gaat daarvoor op zoek naar fondsen. "Cotonou moet de voorkeurshaven worden in de regio voor logistieke operaties", zei projectleider Marc Paelinck van de consultancy- en investeringspoot van de Antwerpse haven, tijdens het bezoek van minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo (Open Vld). De Beninese overheid vroeg begin 2017 aan Port of Antwerp International (PAI) om een audit uit te voeren rond de uitdagingen waarmee de Port Autonome de Cotonou geconfronteerd werd. Op basis daarvan besliste de overheid om het management via een openbare aanbesteding uit te besteden. In januari van dit jaar werd een contract getekend, in mei nam PAI het havenmanagement over. De Antwerpse haven wil onder meer zijn logistieke ervaring delen met Cotonou.

De haven van Cotonou verwerkt jaarlijks 11 miljoen ton goederen. Ter vergelijking: in Antwerpen wordt met vier keer zoveel medewerkers (1.600 tegenover 400) 214 miljoen ton behandeld. Zeventig procent van de import is bedoeld voor landen als Niger, Burkina Faso en Mali. Het gaat een groot deel om suiker en rijst die door het Wereldvoedselprogramma worden verscheept. Die goederen worden door vrachtwagens soms tot duizend kilometer ver vervoerd, wat vandaag bemoeilijkt wordt door de slechte staat van de wegen in Cotonou en naar het hinterland.

PAI wil onder meer de haven aanpassen aan grotere, modernere schepen. Daarvoor moet onder meer 1,6 kilometer aan kade heraangelegd worden. Daarnaast wil Port of Antwerp International inzetten op het efficiënter maken van de douanediensten. "Zowel in Cotonou als in Antwerpen zijn er twee scanners voor containers. In Cotonou worden jaarlijks 600.000 containers verwerkt, waaronder de helft lege, in Antwerpen 10 miljoen", zegt Paelinck. "Dat ligt onder meer aan een verschil in aanpak. De douane in Cotonou werkt restrictief en controleert elke container, in Antwerpen selecteren we containers op basis van een risico-analyse." Vandaag moeten vrachtwagens bovendien vaak dagen wachten om te mogen vertrekken met goederen.

bron: Belga