Nieuwe BOB-campagne focust op “nul op”

Nieuwe BOB-campagne focust op "nul op"

Al voor de 23e keer is vandaag de BOB-campagne op gang getrokken, dit jaar met de slogan “BOB = nul op! “. Sinds de eerste campagne ging de Belgische verkeersveiligheid erop vooruit, maar de verschillende partners wijzen erop dat er nog veel werk aan de winkel is. Zo is bij bijna de helft (43 pct) van de ongevallen in weekendnachten een chauffeur onder invloed betrokken. In 2017 waren er meer dan 4.000 ongevallen met doden of gewonden waarbij een dronken bestuurder betrokken was, of één ongeval per twee uur. Die cijfers dalen, maar de verschillende organisaties achter de campagne vinden dat het te traag gaat. In vergelijking met 2016 ging het aantal ongevallen met doden en gewonden waarbij een dronken chauffeur betrokken was er met 2 pct op achteruit, in vergelijking met 2012 met 7 pct. Uit cijfers van Vias blijkt dat bestuurders die bij een letselongeval betrokken waren gemiddeld 1,7 promille alcohol in het bloed hadden, of drie keer meer dan de wettelijke limiet.

Deze cijfers hebben onder meer te maken met het feit dat een kwart van de Belgen niets zegt als ze in een wagen stappen met een bestuurder onder invloed achter het stuur. Binnen Europa ligt het gemiddelde op 16 pct. “Dat vertaalt zich in de ongevallenstatistieken”, zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot. “Deze campagne blijft dus nodig.”



De BOB-campagne is echter niet alleen preventie, maar omvat ook een luik controle waarvoor de politie instaat. “Chauffeurs moeten weten dat ze altijd en overal gecontroleerd kunnen worden”, zei Koen Ricour van de wegpolitie. Hij kondigde aan dat er van 11 tot 14 januari een weekend zonder alcohol achter het stuur komt. De campagne start morgen om 6 uur en loopt nog tot 28 januari. Ricour kondigde aan dat de politiecontroles nog mobieler zullen zijn, om zo berichten op sociale media te snel af te zijn.

Voor deze editie van de BOB-campagne treden Christophe Haddad, Bob in ‘Thuis’, en Sven Nys en Philippe Gilbert op als ambassadeurs. Die twee laatsten moeten de sportfans aanspreken, en roepen supporters op 100 pct alcoholvrij te rijden. De campagne zal ook zichtbaar zijn tijdens enkele veldritten.

De campagne start morgen om 6 uur en loopt tot 28 januari. Zoals de voorbije jaren is ze opnieuw een initiatief van de gewesten, Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias.

bron: Belga