Derde en vierde spoor op drukste lijn van het land klaar voor dienst

door
Belga
Leestijd 1 min.

Spoornetbeheerder Infrabel heeft de werken op spoorlijn 50A tussen Brussel en Denderleeuw afgerond. Nu de modernisering van de twee middenste sporen op de drukste spoorlijn van het land afgerond is tussen Anderlecht en Sint-Katharina-Lombeek (Ternat), kunnen de treinen er over vier sporen rijden. In aanwezigheid van premier Charles Michel, mobiliteitsminister François Bellot en de spoorbazen Sophie Dutordoir (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel) werden de sporen gisteren ter hoogte van Sint-Katharina-Lombeek symbolisch in dienst genomen. Vanaf 9 december, bij aanvang van de nieuwe dienstverlening, zullen de treinen van de vier sporen gebruik kunnen maken.

Eind januari 2016 had Infrabel na zowat acht jaar al de bouw afgerond van de twee extra buitenste sporen (lijn 50C) tussen Sint-Katharina-Lombeek en Anderlecht. Nadien volgden de moderniseringswerken aan de bestaande lijn, de twee middenste van de vier sporen, wat een kleine drie jaar duurde. De bouw van de nieuwe sporen en de modernisering kostte Infrabel in totaal 540 miljoen euro. De uitbreiding maakt deel uit van het Gewestelijk Expresnet (GEN).

In een volgende fase pakt Infrabel nu nog het stuk tussen Anderlecht en het station Brussel-Zuid aan.

Bron: Belga