Extra beveiliging voor viaduct E17 in Gentbrugge

Vanaf 2020 krijgt het viaduct van de E17 in Gentbrugge langs de boven- en onderzijde een grondig onderhoud. Langs de onderzijde kampt het viaduct met betonschade. Om de veiligheid tot het einde van de sanering te waarborgen, wordt het viaduct nauwgezet gemonitord, wordt de frequentie van de preventieve maatregelen verhoogd en wordt een risicozone extra beveiligd met netten. Dat heeft de woordvoerster van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen vandaag aan Belga gemeld. Woensdag hebben de diensten van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen de zone geïnspecteerd waar vorige week een brokstuk ter grootte van een vuist van het E17-viaduct van Gentbrugge naar beneden viel.
In 2020 en 2021 ondergaat het 1,6 km lange viaduct van Gentbrugge een grondige sanering. Aan de bovenkant van het viaduct wordt het wegdek, de voegen en de waterdichting aangepakt. Aan de onderzijde van het viaduct zal alle betonschade hersteld worden. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het studiewerk om de sanering voor te bereiden, volgend jaar wordt dit werk aanbesteed en per weghelft in 2020 en 2021 uitgevoerd.

De betonschade aan de onderzijde van het viaduct wordt nauwgezet opgevolgd. Dat gebeurt door het viaduct op geregelde tijdstippen te inspecteren. De eerstvolgende uitgebreide inspectie is gepland in januari 2019. Daarnaast voert het agentschap al verschillende jaren preventieve acties uit om te voorkomen dat beton loskomt.



De frequentie van inspecties en preventieve acties zal verhoogd worden tot het einde van de sanering in 2021. Daarnaast komt er ook extra beveiliging met netten om de periode tot de sanering veilig te overbruggen.

bron: Belga