Gamesector trekt ouders mee in bad

Gamesector trekt ouders mee in bad

Een gemiddeld Belgisch kind spendeert 5 uur per week achter de gameconsole, maar toch maken veel ouders geen gebruik van de mogelijkheden voor ouderlijk toezicht. De gamesector wil daar met de sensibiliseringscampagne ‘Speelhetslim’ verandering in brengen. Het aantal gamende kinderen – en volwassenen – neemt jaar na jaar toe. In Europa zijn er intussen meer dan 250 miljoen gamers, in België gaat het volgens de sector om de helft van de bevolking.

Ook bij jonge kinderen is gamen populair, niet alleen op spelconsoles maar ook op tablet, computer of smartphone. Vooral Fornite, Mario Bros, FIFA, Candy Crush en Minecraft zijn populair. Gemiddeld spelen Belgische kinderen 5 uur per week, maar bij één op vijf gaat het zelfs om meer dan 7 uur per week, blijkt uit onderzoek van de Belgian Entertainment Association (BEA).



Niet alle ouders zijn mee met de snelle evoluties in de gamesector. De grote meerderheid heeft al wel eens een spelletje meegespeeld met de kinderen, en weet ook wel van het bestaan van de verschillende mogelijkheden voor ouderlijk toezicht af. Veel ouders weten bijvoorbeeld dat ze een tijdslimiet kunnen instellen, online aankopen kunnen afschermen en chat-mogelijkheden kunnen beperken, maar eigenlijk maakt amper één op vier daar gebruik van.

Dat wil de gamesector veranderen met een nieuwe campagne, die vandaag gelanceerd wordt. Op de website speelhetslim.be vinden ouders informatie terug over de mogelijkheden voor ouderlijk toezicht en de manier waarop ze die kunnen instellen. Ze kunnen er ook peilen naar hun kennis van gamen in een quiz.

“We willen ouders meer betrekken bij het game-gebeuren. Dat is ook een tip die we geven: toon interesse voor die hobby. Dat is ook goed voor de band met je kind”, zegt David Verbruggen van de Flemish Games Association FLEGA.

De campagne krijgt de steun van Vlaams minister van Media Sven Gatz en zijn federale collega van Digitale Agenda Alexander De Croo (beide Open Vld). Die laatste heeft zelf twee gamende zonen. “Kinderen die veel gamen, hebben veel meer affiniteit met technologie en hebben meer interesse in STEM-richtingen. En dat is net één van de pijnpunten in dit land”, zegt hij. “Vanuit het perspectief van Digitale Agenda is het dus belangrijk dat kinderen op een verantwoorde manier kunnen gamen, omdat we hen geïnteresseerd moeten krijgen in technologie.”

bron: Belga