Zoektocht naar gemak en tijdswinst bedreigt traditionele horecasector

Ook vorig jaar is de Belgische markt voor buitenhuisconsumptie gegroeid. De groei is echter onevenredig: de traditionele horecamarkt boert niet meer vooruit, de nieuwe horecakanalen doen het, vooral dankzij de jongere generatie, (veel) beter. Het onafhankelijk onderzoeksbureau en kennisnetwerk Foodservice Alliance, dat woensdag een persbericht over de horecasector publiceerde, voorziet in de nabije toekomst een structurele verandering van de markt. De totale som die Belgen uitgeven aan het “avondje uit” groeit namelijk amper nog. Het goede nieuws: de Belgen gaven het afgelopen jaar in de horeca, de catering en in de “gemaksmarkt” samen zo’n 20,3 miljard euro uit, een groei met ongeveer 4 procent ten opzichte van het jaar voordien.
Gert Lauryssen van het onderzoeksbureau dat dagelijks het koop- en consumptiegedrag van 12.000 Belgen volgt, verwacht de komende jaren een grote shift in het Belgische horecalandschap. Het traditionele restaurant zal het steeds vaker afleggen tegen alternatieven die consumenten worden aangeboden in alle segmenten van de markt.
Nergens anders in Europa geven consumenten per capita meer uit aan eten en drinken op restaurant dan in België – een voorsprong die, veroorzaakt door de jongeren, lijkt af te nemen. De jongste generatie geeft haar geld liever uit aan “gemaksoplossingen” dan op restaurant te gaan. Jongeren bestellen sneller hun maaltijden online en laten die steeds vaker thuis leveren.
Dat marktsegment is dan ook aan een enorme opmars bezig. In België is het op een jaar tijd opnieuw verdubbeld. “De belangrijkste groeidrijver”, aldus Lauryssen, “is de zoektocht naar tijdwinst en gemak.” De factor geld komt in het rapport niet ter sprake.
De maaltijden die Deliveroo, UberEats of Take away.com aan huis leveren, komen van lokale restaurantondernemers. De situatie is echter geen win-win, maar eerder die van het communicerend vat.
Foodservice Alliance vergelijkt de toestand met de hotelsector, waar een aantal jaren geleden de macht in handen kwam van websites als Booking.com. Hetzelfde dreigt te gebeuren met restaurants. Wie de consument kan aantrekken, die heeft niet alleen de macht, maar ook de regie over de winstmarge. Restaurants worden gedwongen om aanwezig te zijn op die online platformen, maar geven in ruil daarvoor hun marge af. Hun businessmodel “wordt daarmee stilaan onhoudbaar”.
De zoektocht naar tijdwinst en gemak laat zich ook steeds meer voelen wanneer consumenten onderweg zijn. Belgen geven vandaag veel meer geld uit in treinstations, tankstations, luchthavens… Die markt is op één jaar zelfs gegroeid met 16 pct.
“Het grote gevaar voor de horeca is dat we (…) de markt uit handen geven aan de grote supermarktketens. Deze komen met nieuwe gemaksformules precies in het spoor van de horeca te zitten”, aldus Lauryssen.
De kans is reëel dat de omzet die vroeger bij de horeca zat, de komende jaren steeds meer verschuift richting de nieuwe spelers. “Ondernemers in horeca moeten sterker inzetten op innovatie om de concurrentie van supermarkten nog te counteren”, besluit het rapport.

bron: Belga