Zoom-in: «Onze lezers vullen ruim 30 keer het Sportpaleis»

In deze digitale wereld is het niet vanzelfsprekend om er als papieren krant uit te springen. Toch slaagt Metro daarin dankzij een innovatieve inzet van offline en online kanalen. Volgens het Centrum voor Informatie over de Media vergroot deze krant zo haar sterke positie in het Belgische medialandschap.

Valerie Vermeulen is sinds juni de Marketing Director van Metro. Samen met een klein en fijn team ontwikkelt zij mee het merk Metro naar zowel lezers als adverteerders toe. «Zelf pendel ik elke dag drie uur, dus ik ken ons lezerspubliek heel goed. Ik zie met mijn eigen ogen dat Metro leeft en gesmaakt wordt, en dat geeft me veel voldoening», zegt Valerie.
In september maakte het Centrum voor Informatie over de Media de nieuwe bereikcijfers van printmedia bekend. Daaruit blijkt dat Metro inderdaad een sterke positie in het Belgische medialandschap invult met dagelijks 693.200 lezers. «Om je een idee te geven, dat is ruim 30 keer een gevuld Sportpaleis. Met onze Nederlandstalige editie staan we elke dag in de top drie en voor het Franstalige publiek zijn we zelfs de nummer één. Ook in Brussel zijn we de onbetwiste leider met dagelijks 178.100 lezers. Ten opzichte van vorig jaar zijn we gegroeid met 3,5%», vertelt Valerie trots.

Gratis én nationaal



Hoe komt het dat Metro zich zo kan onderscheiden in de veranderende mediasector? «Als gratis dagblad zijn we uniek én we zijn de enige krant die nationaal verschijnt. Dankzij ons efficiënt distributienetwerk in bijvoorbeeld stations en bedrijven brengen we het nieuws tot bij een jong en actief publiek. We zijn heel fier op die trouwe lezers. De helft van hen leest immers geen andere kranten. Metro vult dus duidelijk een behoefte in, en dat zien onze adverteerders ook», weet Valerie.

Om te blijven groeien, focust Metro niet alleen op de papieren krant. «Naast onze nieuwssite metrotime.be, beheren we sinds kort ook zita.be, waarmee we een iets ouder en dus complementair lezerspubliek bereiken. Het Metroteam is voortdurend uit op innovatie en bedacht de Metrobox voor activaties op maat in stations. Verder verspreiden we bijvoorbeeld nieuws via Whatsapp. We zijn dus een total brand», besluit Valerie.

Wil je deel uitmaken van het succes van Metro? Ontdek al onze vacatures op nl.metrotime.be/vacatures