Fair trade verovert zijn plek in ondernemingen

Goede werkgevers zorgen niet alleen voor een mooi loonpakket, afwisselend werk en een aangenaam kantoor voor hun werknemers, ze bekommeren zich ook om duurzaamheid. Om bedrijven een handje te helpen, heeft de overkoepelende organisatie van eerlijke handel in België het initiatief Fairtrade at work gelanceerd.

Meerdere grote ondernemingen die actief zijn in België hebben er onlangs voor gekozen om zich aan te sluiten bij het initiatief Fairtrade at work dat ondernemingen aanspoort om producten met een fairtradelabel aan te kopen.



Zo hebben grote ondernemingen hun aankoopgewoontes veranderd. VDAB, Belgacom, Thon Hotel, KBC, Axa, het reisbureau Joker… hebben de stap gezet. «We zijn tevreden over deze evolutie», benadrukt Matilde Defraeije van Fairtrade Belgium. «Het zijn grote ondernemingen die veel consumeren. Wanneer een onderneming zoals Belgacom beslist dat alle door de medewerkers geconsumeerde koffie fair trade wordt, heeft dat een ware impact op de hoeveelheid verkochte fairtradekoffie en dus op de leefomstandigheden van de werknemers in de producerende landen.»

Hoe zet je de stap?

Concreet moeten ondernemingen die de stap willen zetten hun aankopen onder de loep nemen. Fairtrade Belgium biedt trouwens aan om hen daarbij te begeleiden. «Zodra de hele onderneming, van het suiker uit de keuken tot de Nespressomachine van de baas, fair trade is geworden, feliciteren we die met een award», verklaart de organisatie.
De stap zetten is meestal het moeilijkst. Een werknemer of een van de vakbonden moet het initiatief nemen om contact op te nemen met de aankoopdienst, of rechtstreeks met de werkgever wanneer het om een klein bedrijf gaat. «Vervolgens hoeft de aankoopverantwoordelijke het er alleen nog met zijn leveranciers over te hebben. Over het algemeen bieden zij een fairtradeassortiment aan dat financieel volledig haalbaar is», beklemtoont Matilde Defraeije.

In ondernemingen met een mvo-beleid is de persoon die daarvoor verantwoordelijk is meestal het best geplaatst om de aankoopkeuzes te doen evolueren. Dat beleid heeft de VDAB de stap doen zetten. «We wilden ons mvo-beleid afstemmen op de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. De keuze voor fair trade drong zich op een heel natuurlijke wijze op», benadrukt de woordvoerder van de organisatie, Fons Leroy. Hij merkt op dat de overgang gemakkelijk verliep en heel goed door de werknemers werd onthaald. «Velen van hen zijn in hun privéleven al maatschappelijk geëngageerd. Het stelt hen dus tevreden om te zien dat hun organisatie zo’n stap zet», beklemtoont hij. Hij verzekert ook dat die verandering niet gepaard gaat met meerkosten voor de VDAB. Het is zelfs een zeer goede investering. «Het initiatief zorgt immers voor een nog groter engagement van de VDAB-medewerkers.»

Fair trade veralgemenen

De impact van zo’n verandering is groot omwille van de volumes die de aankopen van ondernemingen vertegenwoordigen. De VDAB heeft met zijn 6.000 werknemers die hij moet voorzien van thee, koffie, suiker enz. een zekere invloed op de markt. Je mag de impact die een voorbeeld kan hebben niet negeren. «We hopen ook dat de keuze van ondernemingen om op fair trade over te schakelen hun werknemers zal aanzetten om thuis hetzelfde te doen», besluit Matilde Defraeije.

(cg)

www.fairtradeatwork.be