Campagne rond carpoolen met knipoog naar Rode Neuzen Dag

door
Belga
Leestijd 1 min.

Onder het motto "Carpoolen. Delen helpt" promoot het Agentschap Wegen en Verkeer deze maand carpoolen. Op de snelwegaffiches prijkt een olijk gezelschap carpoolers met rode neuzen, als uiting van een samenwerking tussen het agentschap en Rode Neuzen Dag. Die actie op 30 november staat dit jaar in het teken van het mentale welzijn van jongeren op school. Vlaanderen telt een 90-tal carpoolparkings met een totale capaciteit van ruim 5.800 wagens. De carpoolparkings worden door verschillende types gebruikers gebruikt: collega's die elkaar daar 's ochtends ontmoeten om dan samen met één wagen naar het werk te rijden, vakantiegangers die hun wagen enkele dagen veilig achterlaten om vanop de carpoolparking op een bus te stappen die hen richting het skigebied of elders brengt, vrienden die een avondje op stap gaan maar niet alleen willen rijden, enz.

"Carpoolen is niet alleen nuttig voor het milieu en zorgt voor minder filedruk", aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "Het is gewoon ook leuk om te doen, want je zit niet alleen in de wagen. Daarom ondersteun ik graag deze campagne. Door te carpoolen deel je niet alleen je wagen, maar kan je ook je verhaal delen. En delen helpt."

Bovendien bestaat er een belastingvoordeel voor carpoolen in het kader van het woon-werkverkeer. Om dat voordeel te kunnen krijgen, moet de werkgever de carpooling organiseren en moet er een overeenkomst zijn tussen werkgever en werknemer.

bron: Belga