Leger krijgt strategische communicatiedienst

door
Belga
Leestijd 1 min.

De communicatiedienst van het leger verandert op 1 november van naam en filosofie. De dienst moet zelf met beperkte middelen een nieuw elan krijgen, zowel inzake interne als externe communicatie, stelt Guido Hart. De huidige Algemene Directie Communicatie (DG-Com) krijgt er vanaf donderdag het adjectief "strategisch" bij. Deze nieuwe DG-Stratcom krijgt een kleine generale staf van een tiental man die de doelstellingen van Defensie moeten vertalen in concrete acties en de verschillende acties moeten synchroniseren, of het nu gaat om de organisaties van de opendeurdagen binnen de eenheden of de organisatie van persconferenties over de actualiteit.

Er komt ook een woordvoerderscel, die door vier in plaats van twee mensen vandaag bemand wordt, om sneller te kunnen antwoorden op de vragen van journalisten. Daarnaast wordt een "Public Affairs Group" opgericht die een bedrijfsmedium op het internet moet uitwerken dat gevoed wordt door militaire journalisten en een "Combat Camera Team", licht kolonel Hart toe.

De DG-StraCom krijgt ook de drie militaire kapellen (van de Gidsen, de Luchtmacht en de marine) onder zich met zo'n 300 militairen en burgers.

bron: Belga